Virserumsföretaget Hjalmarssons Buss AB försattes nyligen i konkurs efter flera år av ekonomiska svårigheter. Vid sidan av coronapandemin och höga bränslepriser har dåliga villkor inom kollektivtrafiken pekats ut som en orsak till bolagets återkommande förluster.
– Det har varit för dåliga bakomliggande avtal. Man har helt enkelt sänkt priserna för mycket, det har varit för stor konkurrens, sa revisorn Peter Sandberg i en intervju med Vimmerby Tidning.
Conny Karlsson är basenhetschef för affärsutveckling på Kalmar länstrafik, KLT. Han uppger att Hjalmarssons Buss senast varit underleverantör till Buss i Väst AB, Bivab, som i sin tur har avtal med KLT.
– Vårt avtal med Bivab löper på, men Bivab har gjort en förändring med Hjalmarssons Buss som underleverantör, och därav kör inte Hjalmarssons hos oss längre.
När slutade de att köra hos er?
– Det har trappats ner i ett par steg. För nästan ett par år nästan släppte de en del linjebusstrafik som Lysekils Buss tog över. I andra steget som är ungefär ett år sedan har Ryssbybygdens Buss tagit över trafik lokalt runt Virserum och i Hultsfreds kommun.
Var KLT inblandade i att Bivab gjorde den förändringen?
– Det var en dialog kring hur man skötte uppdraget och där det fanns delar som man inte riktigt klarade ut att lösa från Hjalmarssons Buss sida – som i sin tur ledde till att Bivab har gjort om avtalet med Hjalmarssons Buss. Man har sökt lösningar på olika sätt, men det slutade ändå med att man inte anlitade Hjalmarssons i samma omfattning, utan det trappades ner i två steg.
Vilka synpunkter hade ni på hur Hjalmarssons skötte sitt uppdrag?
– Det var framför allt underhåll av fordon som släpade efter rejält. Det var fordon som inte kunde lösa uppgiften och inte höll den kvalitet som vi kräver i avtalet.
När det gäller revisorns uppgifter om att Hjalmarssons Buss haft för dåliga avtal konstaterar Conny Karlsson att trafikföretag får lämna anbud i de upphandlingar som görs.
– Det är trafikföretaget själva som gör kalkylen och räknar fram vad de behöver ha betalt för att kunna lösa uppgiften. Antagligen är det väl så, precis som revisorn säger, att resurserna inte riktigt har räckt till för att klara ut alla delar i uppdraget.
Har det blivit hårdare konkurrens i era upphandlingar?
– Det är ett bra intresse för att lämna anbud på trafikupphandlingar, så det är ofta pressade priser.
Innebär det att det är svårare för mindre bussbolag att vara med och konkurrera mot de större bolagen?
– Det är lite beroende på hur en upphandling ser ut. Vi har historiskt alltid upphandlat små trafikpaket så att de små trafikföretagen också kan vara med och räkna på olika delar, till exempel skolskjuts, serviceresor och linjelagd trafik. Men det är ändå en del overhead och administration som varje trafikföretag ska hantera för att uppfylla alla kraven, säger Conny Karlsson och tillägger att Bivab kan hjälpa till med olika delar.
– Men det är ändå varje trafikföretag som ska utföra trafiken, investera i fordon och underhålla dem, se till att man anställer förare med rätt kompetens och så vidare. Det är många delar i det.
Enligt Conny Karlsson är det ovanligt med konkurser bland trafikföretag som KLT anlitar.
– Vi hade ett taxiföretag i Oskarshamn, Bergets Taxi, som gick i konkurs för ett tag sedan. Men innan dess är det rätt länge sedan vi hade någon konkurs hos trafikföretag som vi haft avtal med.