"Sorgligt att ett bolag från 50-talet går i konkurs"

Hjalmarssons Buss var i ekonomisk knipa flera år före konkursen, delvis på grund av coronapandemin och höga bränslepriser.
Dåliga avtal inom kollektivtrafiken pekas ut som en annan förklaring till bolagets återkommande förluster.
– Tyvärr skrev de under alldeles för dåliga villkor. De skulle aldrig ha godkänt dem från början, säger revisorn Peter Sandberg.

Hjalmarssons Buss har kört både linjetrafik, skolskjutsar och beställningstrafik genom åren. Nyligen gick bolaget i konkurs.

Hjalmarssons Buss har kört både linjetrafik, skolskjutsar och beställningstrafik genom åren. Nyligen gick bolaget i konkurs.

Foto: Johannes Widergren

Virserum2025-05-17 20:00

Nyheten i korthet

  • Hjalmarssons Buss, ett anrikt bussbolag från 50-talet, har försatts i konkurs efter flera år av ekonomiska svårigheter, förvärrade av coronapandemin och höga bränslepriser.
  • Revisorn Peter Sandberg pekar på dåliga avtal inom kollektivtrafiken som en bidragande orsak till bolagets förluster.

Det var ett anrikt företag som nyligen försattes i konkurs. Hjalmarssons Buss Aktiebolag registrerades den 3 november 1992, men verksamheten har funnits betydligt längre.

"Allt började 1951 i Virserum då Åke Hjalmarsson köpte en taxibil, tio år senare kom första bussen", skriver Hjalmarssons Buss på sin hemsida.

1993 tog Åke Hjalmarssons söner över företaget, som har anlitats av länstrafiken i både Kalmar och Jönköpings län. Beställningstrafik med evenemangsresor och turistresor har varit en annan del av verksamheten.

1951 köpte Åke Hjalmarsson en taxibil i Virserum. Det blev starten för verksamheten som senare utvecklades till Hjalmarssons Buss AB.
1951 köpte Åke Hjalmarsson en taxibil i Virserum. Det blev starten för verksamheten som senare utvecklades till Hjalmarssons Buss AB.

Vimmerby Tidning har sökt vd:n Morgan Hjalmarsson för en intervju, men han har avböjt att kommentera konkursen.

"Det får bli någon annan gång", skriver Morgan Hjalmarsson i ett mejlsvar.

Peter Sandberg från Jönköping var den revisor som granskade Hjalmarssons Buss senaste årsredovisning. Han beklagar att bolaget försatts i konkurs.

– Det är ett sorgligt kapitel att ett bolag från 50-talet går i konkurs. Det har ändå stor betydelse för bygden, säger Peter Sandberg.

De senaste sex räkenskapsåren har bolaget gått med förlust – med som mest 2,1 miljoner och som minst 209 000 kronor. Resultatet för räkenskapsåret 2023/2024 landade på -868 000 kronor.

I likhet med många andra företag drabbades Hjalmarssons Buss hårt av coronapandemin.

"I princip all beställningstrafik har ställts in och avbokats", skriver bolaget i årsredovisningarna för 2019/2020 och 2020/2021.

Enligt revisorn förhandlade bolaget till sig för dåliga villkor i de avtal som skrevs för kollektivtrafiken.
Enligt revisorn förhandlade bolaget till sig för dåliga villkor i de avtal som skrevs för kollektivtrafiken.

Kraftigt ökade kostnader för drivmedel gjorde inte saken bättre. Redan 2023 var det osäkert om bolaget hade förmåga att fortsätta sin verksamhet, enligt revisorn som granskade den årsredovisningen. Detta på grund av allvarliga likviditetsproblem. Det egna kapitalet var mindre än hälften av aktiekapitalet.

Revisorerna har haft flera anmärkningar på boksluten. Anmärkningarna gäller bland annat skatter och avgifter som inte betalats i tid och årsredovisningar som lämnats in för sent.

Peter Sandberg har inte bara gjort revision av Hjalmarssons Buss AB, utan även av moderbolaget Hjalmarssons Holding Växjö AB.

– Jag har inte så mycket att tillägga egentligen, säger Peter Sandberg när Vimmerby Tidning ringer upp.

Han konstaterar att Hjalmarssons Buss haft för stora förluster, vilket gjort att bolaget gått i konkurs.

– Det har varit för dåliga bakomliggande avtal. Man har helt enkelt sänkt priserna för mycket, det har varit för stor konkurrens.

Peter Sandberg syftar på avtal inom kollektivtrafiken som han menar att Hjalmarssons Buss inte borde ha godkänt, eftersom villkoren var för dåliga (om det gäller Kalmar eller Jönköpings länstrafik kan han inte svara på).

– Det var för något eller några år sedan. De har blivit lidande helt enkelt. Till sist får man banta verksamheten och lägga ner.

Kalmar länstrafik påverkas inte av konkursen, eftersom man på senare tid inte haft något avtal med Hjalmarssons Buss.
Kalmar länstrafik påverkas inte av konkursen, eftersom man på senare tid inte haft något avtal med Hjalmarssons Buss.

På senare tid har bolaget inte haft något avtal med Kalmar länstrafik.

– Nej, de var tvungna att hitta andra lösningar. Det gamla avtalet gick inte att verkställa.

I revisionsberättelsen för moderbolaget skriver Peter Sandberg att dotterbolaget Hjalmarssons Buss är för högt värderat. Revisorn avstyrker därför att bolagsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen.

Hur mycket för hög har värderingen varit?

– Jag vill inte uttala mig just om det, säger Peter Sandberg.

Bolaget har värderats till 816 000 kronor. Hur har du kommit fram att värderingen varit för hög?

– Det är bara att titta på dotterbolagets balans- och resultaträkning. Hur mycket värde som är kvar. Man har tvingats minska ner hela tiden och minska antalet bussar, antalet körningar, säga upp avtal och backa tillbaks. Det är ändå tråkigt när ett sådant här bolag som har funnits sedan 50-talet förhandlar sig till för dåliga villkor.

Bussbolaget har varit baserat i Virserum sedan starten i början av 1950-talet.
Bussbolaget har varit baserat i Virserum sedan starten i början av 1950-talet.

Hur allvarliga är bristerna som du har upptäckt i revisionerna?

– Det viktigaste är ändå att de har reglerat skatter och avgifter efter hand, säger Peter Sandberg som uppger att dotterbolaget även gjort en ackordsuppgörelse med sina leverantörer.

– Man har bara kunnat avsluta bolaget.

Vimmerby Tidning har varit i kontakt med Kalmar länstrafik, som lovat att återkomma med kommentarer kring avtalen med Hjalmarssons Buss vid ett senare tillfälle.

Konkursförvaltaren Bill Kronqvist har tidigare uppgett att bussbolagets verksamhet flyttades över till ett annat bolag redan förra året.

– Det finns ingen bussverksamhet att sälja, sa Bill Kronqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!