Hyllorna ekar fortfarande tomma i lokala butiken: "Frustrerad"

Under våren har livsmedelsbutiken Tempo i Vimmerby haft problem med varuleveranser, vilket gjort att hyllorna ekat tomma.     
Problemet kvarstår, men butiksägaren Björn Johansson skymtar en ljusning i horisonten.     
– Den här veckan ska det förhoppningsvis komma igång.    

Tempo i Vimmerby har fortfarande problem med tomma hyllor. Bilden är tagen i slutet av april. Arkivbild.

Tempo i Vimmerby har fortfarande problem med tomma hyllor. Bilden är tagen i slutet av april. Arkivbild.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2025-06-03 05:57

I slutet av april rapporterade Vimmerby Tidning om att det sedan en tid tillbaka varit problem med varuleveranser till Tempo i Vimmerby.   

Anledningen ska enligt ägaren Björn Johansson, ha varit ett skifte av terminal. Och i lagerhanteringen är det robotar som tar hand om varuplock.        

– Våra varor kommer helt enkelt från ett annat ställe än tidigare, och den terminalen har robotplock och det är det som strular lite, det är inte inkört ordentligt. En del varor påverkas mer än andra, men sedan ramlar det in varor lite då och då, men det kanske inte kunderna märker lika mycket, som de märker att det är tomt, sa Johansson då till vår tidning.      

Butiksägaren hade förhoppningar om att problemet snart skulle vara löst.           

Men ännu har det inte blivit någon ordning på det. Så sent som i helgen var det fortfarande tomt på hyllor runtom i butiken.        

– Ja, men det kommer att komma igång lite, säger Björn Johansson när vi når honom under måndagsförmiddagen.         

– Problemet ska vara löst snart. Den här veckan ska det förhoppningsvis komma igång.          

Björn Johansson, som driver Tempo i Vimmerby, meddelar att problemet snart ska vara löst.
Björn Johansson, som driver Tempo i Vimmerby, meddelar att problemet snart ska vara löst.

Är du frustrerad över att det varit såhär ett tag nu, och att kunder undrar vad som händer?           

– Jo, det är klart att man blir frustrerad, man tappar ju pengar på det här. Det är som det är. Det är klart att vi har tappat försäljning, men det ska vi hämta hem hoppas jag.       

Hur mycket pengar har du förlorat på det här?         

– Det vill jag inte tala om, men det är i alla fall för mycket.     

Kan det här få konsekvenser för er på sikt?     

– Jag tycker kunderna är trogna, och de lider med mig. Men man kan såklart aldrig säga säkert om hur framtiden kommer bli. Vi kan bara göra det bästa vi kan, så få vi se vad som händer framåt.     

Trots att terminal-problemet snart kan vara löst lär sviterna av det synas ett tag till på butikshyllorna.      

– Det kommer inte bli fullt (på hyllorna) den här veckan. Utan det blir pö om pö, men det kommer garanterat att märkas en skillnad.           

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!