Det är klent med hushållspapper, skralt med läsk och dryck och ganska tomt även i kött- och charkdisken på Tempo.
Varför är det så här? Det undrar flera läsare, som har reagerat och hört av sig till oss på tidningen. Det finns också de som är oroliga för att butiken ska lägga ner.
”Jag har lite svårt att gå och tvingas gå ner till Ica-butikerna. Det tar en hel del tid samt att släpa hem två kassar tar på kroppen”, skriver en äldre Vimmerbybo som bor i området.
Men Björn Johansson förklarar att någon konkurs eller nedläggning av butiken handlar det inte om.
– Nej, nej. Inte alls. Klart att vi också får frågor och reaktioner. Och jag är förstås medveten om att många är beroende av vår butik och att det kan väcka både spekulationer och oro, men det här är inget jag kan påverka mer än att vi gör så gott vi kan.
Problemen med varuleveranser, som pågått någon månad, är ett skifte av terminal. Och i lagerhanteringen är det robotar som tar hand om varuplock.
– Våra varor kommer helt enkelt från ett annat ställe än tidigare, och den terminalen har robotplock och det är det som strular lite, det är inte inkört ordentligt. En del varor påverkas mer än andra, men sedan ramlar det in varor lite då och då, men det kanske inte kunderna märker lika mycket, som de märker att det är tomt.
Det här måste ju påverka försäljning och omsättning för din del?
– Ja, det gör det ju, visst är det så. Men nu ligger fokus på att komma igång och jag tycker nog att det börjat släppa lite.
Det här påverkar alltså många andra butiker?
– Ja, andra Tempobutiker. Jag kan inte säga något om när det här ska vara löst, och säger jag något innan jag vet så finns risken att det blir fel. Det jag kan säga är att den här situationen inte något vi själva kan styra över och vi jobbar på med det allt vi kan. Vi var med om något liknande i samband med en stor omställning för några år sedan, och vet att det löser sig till slut.
Så du tror att det här kan vara löst snart?
– Jajamensan, det hoppas jag.