NÀr vi besöker rÀddningschef Thomas Blixt pÄ hans, och deltidsbrandmÀnnens arbetsplats, Àr det inte första gÄngen som han visar upp "skavanker" i den slitna lokalen. Under de senaste 14 Ären har frÄgan om att bygga en ny rÀddningsstation i Kisa varit en del av den politiska diskussionen. Otaliga utredningar har gjorts, en upphandling har blivit avbruten och miljontals skattekronor har spenderats. I november förra Äret genomfördes en skyddsrond vars resultat konstaterade ett flertal brister i arbetsmiljön pÄ brandstationen. Nu, i början av februari, slog en extern rapport fast att betonggolvet i brandstationen, dÀr rÀddningsfordonen parkeras, Àr i sÄ dÄligt skick att en renovering Àr omöjlig.
â Om man gĂ„r tillbaka, historiskt sett, Ă€r det hĂ€r inget nytt för mig. Jag har presenterat de hĂ€r problemen sedan Ă„tminstone 2007 â men det Ă€r ingen som har lyssnat pĂ„ vĂ„ra utlĂ„tanden. Nu har vi haft experter hĂ€r, som konstaterar samma sak, och dĂ„ Ă€r det önskvĂ€rt att politikerna ser över möjligheten att bygga en ny brandstation snabbare Ă€n vad man har planerat, sĂ€ger rĂ€ddningschef Thomas Blixt, pekar pĂ„ de synliga sprickorna i golvet, och fortsĂ€tter:
â Visst finns det en oro bland oss för att golvet ska spricka sĂ„ mycket sĂ„ att vi inte lĂ€ngre kan köra in vĂ„ra fordon â men att golvet skulle rasa ned, nej det tror jag inte.
I början av december 2020 beslutade samhĂ€llsbyggnadsnĂ€mnden (SBN) att de identifierade bristerna i arbetsmiljön skulle Ă„tgĂ€rdas genom renoveringar â i vĂ€ntan pĂ„ ett politiskt beslut om nybyggnation. Vid nĂ€sta sammantrĂ€de, som Ă€ger rum den 23:e februari, kommer förvaltningschef Karolina Hedlund trots allt att vĂ€dja om ett klartecken frĂ„n nĂ€mnden för att kunna dra igĂ„ng byggprocessen och dess upphandling. HĂ€r lutar hon sig mot den rapport som dömer ut betonggolvet.
â SjĂ€lva betonganalysen gjordes redan 2011 men nĂ€r vi i förvaltningen gjorde en genomlysning kring vilka utredningar som hade gjorts i Ă€rendet kunde vi inte se att den hade presenterats för nĂ€mnden. DĂ€rför lĂ€t vi tvĂ„ oberoende byggnadsingenjörer kolla pĂ„ den och ta fram vad analysen faktiskt innebĂ€r i klartext, förklarar Hedlund och fortsĂ€tter:
â Jag tolkar deras utlĂ„tanden som att det Ă€r sprickbildningar i golvplattan och att ingen egentligen kan sĂ€ga hur lĂ€nge betonggolvet hĂ„ller. DĂ€rför vill jag att politiken omfördelar pengarna i investeringsbudgeten sĂ„ att vi kan börja dra i trĂ„darna för nybyggnation redan nu. Jag ser inte att vi har nĂ„got att vĂ€nta pĂ„.
I slutÀndan handlar det alltsÄ om att golvet riskerar att gÄ sönder?
â SĂ„ tolkar jag analysen. Man ser signaler i golvplattan som i alla fall jag inte vill ansvara för â det tror jag inte nĂ„gon vill. Golvet mĂ„r inte bra och det Ă€r ingen idĂ© att renovera.
Om SBN gĂ„r förvaltningschefen tillmötes krĂ€vs beslut i sĂ„vĂ€l kommunstyrelsen som kommunfullmĂ€ktige. Om sĂ„ blir fallet tror Hedlund att en ny brandstation i Kisa kan stĂ„ klar Ă„r 2023. NĂ€r vi söker SBN-ordföranden Mikael Ăsterling (L) för en kommentar svarar han sĂ„ hĂ€r via ett sms:
â Ărendet gĂ€llande brandstationen kommer upp till nĂ€mnden till nĂ€sta vecka. DĂ€rför avser jag inte föregĂ„ nĂ€mndens hantering. Vi fĂ„r höras efter nĂ€mnden.
Jag skulle vilja ha en kommentar kring det utdömda betonggolvet?
â Ărendet rör brandstationen i Kisa och jag vidhĂ„ller att jag inte avser föregĂ„ nĂ€mnden, avslutar Ăsterling.