Ett par år in i den femåriga visionen är lyftet påtagligt. Besvikna omdömen från spelarna har bytts till smickrande lovord.
– Det hade blivit klart sämre. Dålig kvalitet på banan. Folk ville inte komma hit, berättar Göran Tell om hur det var för några år sedan.
Han bor tre minuter från banan och är en av många ideella som ligger bakom förändringen. Den 70-årige före detta byggnadsarbetaren leder en av klubbens många kommittéer, ban- och fastighetskommittén.
– Det blir mer jobb än spel för min del. Jag försöker ändå komma ut på banan en runda i veckan, säger Göran Tell.
Dagens plan är att klä in "bollbilen" på rangen med stålnät som ska klara bollträffar. Den spruckna vindrutan vittnar om att det behövs.
– Då kan vi plocka bollar utan att behöva stänga driving rangen, förklarar Tell.
Det finns oändligt med jobb för de åtta personerna i hans grupp. Att röja i skogen intill för att få det mera luftigt och snabba på spelet är en uppgift. En annan är att gräva nya dräneringar vid greenerna, där vattnet gör marken gungig.
De samarbetar med greenkeepern Kristian Petersen och ser vad han behöver ha hjälp med.
– Vi har skoj. Det är ett riktigt gubbdagis och tjatet på fikarasterna är allra viktigast.
Visionen har gett resultat. Trots höjda medlemsavgifter har det kommit 100 nya medlemmar och 20 nya ungdomar som har fria rangebollar. Greenfeegästerna har ökat 50 procent och totalomsättningen ligger på runt sex miljoner kronor.
– VI har prioriterat banan. Trots att vi skurit ner till tre årsanställda plus säsongsarbetare har den blivit bättre. Det är mycket tack vare att medlemmarna hjälper till. Att alla är med på det, säger Micael Glennfalk som är inne på sitt tredje år som ordförande.
När han klev in var ekonomin taskig, klubben behövde ta lån för att klara sig och banan var i dåligt skick.
– Jag gillar utmaningar. För att lyckas krävs en bra ledning, ordförande, pro och greenkeeper. Medlemmarna sa ja till att driva den föreningsägda klubben med lönsamhet som investeras tillbaka i banan, säger Glennfalk.
Satsningarna ska ge utdelning. En allt bättre bana lockar fler gäster och 27 ställplatser ska stärka ekonomin.
– Vi ska ha en utmanande skogs- och parkbana med bra tees, snabba greener, tät fairway och välvårdad ruff. Driving rangen ska bli bättre, säger Glennfalk.
Målet är att bli en av Sveriges tio bästa klubbägda golfbanor.