Speedwaypremiär och premiär för VT/KP:s speedwaybilaga

Speedway 04 är en unik produkt i Vimmerby Tidnings utgivningshistoria. Det är första gången vi gör en speedwaybilaga. Vi gör det för att vi vet att speedwayintresset är oerhört stort i vårt spridningsområde, publiksnittet på över 4 000 åskådare vid hemmamatcherna i Målilla talar sitt tydliga språk.

Foto:

Speedwaybilagan2004-04-29 09:21

Luxo Stars får mycket utrymme i tidningen, vilket är naturligt då det är det enda elitlaget Vimmerby Tidning/ Kindaposten- Linköpings Tidning bevakar regelbundet. Vi hoppas den här tidningen kan vara starten på ett återkommande exemplar inför varje elitseriestart i speedway.
Speedway är förmodligen Sveriges trendigaste motorsport. Över 250 000 människor såg elitserien i speedway under 2003, vilket ger ett publiksnitt på nästan 3000 åskådare i varje match. Speedway är landets tredje största publiksport efter fotboll och ishockey. Före bland annat bandy, handboll, innebandy och basket. Av nån anledning har det blivit "inne" att gå på speedway. Speedwayarenorna har blivit en form av mötesplats. Intresset växer fortfarande och på orter som Målilla, Avesta, Vetlanda, Eskilstuna och Motala är det större än någonsin.

Anledningarna är flera, men kvaliteten på tävlingarna är en stark bidragande faktor. Varje tisdag kommer det världsstjärnor till Målilla, Hallstavik, Avesta, Kumla och andra småorter i Sverige. Det förekommer endast i en sport, speedway.
Landsortens största attraktionssport på elitnivå. Och så tror jag det måste förbli med speedway, för att bibehålla de små orternas möjlighet att bedriva elitidrott.
Svensk speedway har blivit mer seriös de senaste åren. En stor del i det har Tony Rickardsson, femfaldig världsmästare från Avesta. Tony Rickardsson har ända sedan VM-guldet 1998 utvecklat både sig själv och sin organisation. Han driver idag ett medelstort företag med flera anställda personer. Det har fått konkurrentförarna att hänga på i utvecklingen, vilket gynnat sporten generellt.
Det har även fått flera svenska klubbar att gå från ideell verksamhet till mindre företag. Vissa har kommit längre än andra, Luxo Stars, Masarna, Smederna, VMS Elit och i viss mån Vargarna har ett litet försprång mot de övriga elitserielagen. Det här är en lucka som måste minska i framtiden. För att sporten ska kunna leva vidare krävs det att samtliga klubbar tävlar på något så när samma premisser.
Men allt är inte frid och fröjd inom svensk elitspeedway. Sannerligen inte.

Det senaste exemplet är Kaparna från Göteborg, som redovisat en ekonomi som säkerligen skulle platsat som ett skräckexempel vid ekonomiutbildningarna på landets universitet och högskolor, i hur en klubbekonomi inte ska skötas. Dessutom kan Kaparna ännu inte garantera att de kommer till start i årets elitserie. Regerande svenska mästarna riskerar att utebli i årets elitserie. En riktig skandal, i klass med GP-fiaskot på Ullevi i höstas.
Vi nämnde en annan skandal, GP-tävlingen på Ullevi som var tvungen att ställas in.
Det är sånt här som tär på svensk speedways anseende hos media, publik och andra sporter. Tvivlarna och belackarna är många. Men den bistra sanningen är att svensk elitspeedway inte behöver Kaparna om dess ledning och medlemmar inte inser allvaret i att sköta sin klubb seriöst. Återtillträdde ordföranden Tommy Rander är en mycket slipad herre, men förmodligen en av de mest omsmidiga klubbledarna i svensk elitidrott. Det blir ingen elitseriepremiär i Göteborg den 4 maj, var så säkra, och frågan är om det blir några matcher alls vid Arendal den här säsongen.

Hur slutar då elitserien 2004? Luxo Stars har gjort en hel del förändringar inför säsongen. Förändringar som jag tror gagnar klubbens målsättning att nå slutspel och SM-guld. Peter Karlsson har ersatt kaptenen Stefan Andersson. Skilsmässan mellan Luxo Stars och Stefan Andersson är säkert smärtsam för många, men jag såg den som oundviklig. För båda parters skull.
Inte för att Stefan blev skadad i höstas, utan för att Stefan Andersson hade kört fast i Luxo Stars och Luxo Stars hade kört fast med Stefan Andersson.
Ska Stefan hitta en nytändning i sin åkning under de sista åren i karriären är det perfekt för honom att köra i Piraterna. Där får han möjligheten att vara med och utveckla en färsk elitklubb med den stora erfarenhet han har från sin elitseriekarriär. Luxo Stars har pressen på sig att gå till slutspel och vinna SM-guld inom en snar framtid. Jag tror att pressen att lyckas fällde Stefan i många avseenden i hans satsning, och att rollen som lagkapten inte gagnade hans körning.
Peter Karlsson är visserligen till åren kommen, 35 i år, men har fortfarande en brinnande iver för att nå framgång. Det har man inte minst märkt på försäsongen. Jag tror "PK" är den förare Luxo Stars saknat under tidigare år. Med sin inställning och rutin blir han oerhört viktig på positionen som lagkapten. Han har dessutom en mycket viktig egenskap, han är en van vinnare som vet vad som krävs för att nå högst.
Jag tror Luxo Stars går till slutspel via en tredjeplats, men jag tror inte på guld i år. Det går istället till Eskilstuna och Smederna.
Ifjol var Smederna nära guld. Efter en sprakande final mot Kaparna, gick guldet till slut till Göteborg. I Smederna har den färgstarke lagledaren Morgan Andersson, från Västervik, fått alla utländska stjärnor och divor att jobba åt samma håll.
I år tror jag Morgan och Smederna får sitt efterlängtade guld. Kommande tisdag börjar det.
Elitserien i speedway 2004 är satt under "tvåminutersregeln".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!