Kvaliteten får inte sänkas

Tony Olsson jobbar med speedway dygnet runt. Han är förbundskapten för svensk motorcykelsports mest exponerade gren. Landslaget är viktigt, men i elitserien byggs grunden.

Ser fram emot säsongen. Svenske förbundskaptenen i speedway Tony Olsson hoppas på en bra säsong för de svenska förarna och tror inte att elitseriens kvalitet kan sänkas.

Ser fram emot säsongen. Svenske förbundskaptenen i speedway Tony Olsson hoppas på en bra säsong för de svenska förarna och tror inte att elitseriens kvalitet kan sänkas.

Foto:

Speedwaybilagan2004-04-29 10:02

Hur är dina förväntningar inför säsongen?
- Förväntningarna är alltid höga inför en säsong. Jag hoppas på stora framgångar för våra förare som tävlar i Grand Prix, EM, JVM, JEM och dessutom ska vi försöka försvara guldet i Lag-VM, säger Tony Olsson.
Elitserien?
- Elitserien är alltid spännande. Men tittar man på serien på förhand så känns det som att det kan bli två skikt, fem topplag och fem bottenlag. Den ekonomiska turbulensen i flera klubbar har överskuggat sporten i flera år, i år är det Kaparna som fått stora problem. Det går inte att bedriva elitverksamhet med minus i kassan inför säsongsstarten.
Svensk speedway har nått kultstatus i landet, vad är förklaringen tror du?
- Tony Rickardsson är den bästa förklaringen. Hans jämnhet i GP-serien har genererat ett stort intresse som exponerats hårt i tv och tidningar.
Tony Rickardsson, vad har han som inte andra har?
- Han har framförallt en enorm tävlingsinstinkt. Han sitter aldrig still och är aldrig nöjd, utan vill hela tiden utveckla sig själv och sporten i stort. Han har lett utvecklingen i flera år, och har fått de andra förarna att haka på. Sporten har blivit mer seriös tack vare Tony. Han driver sitt team som ett medelstort företag och är otroligt duktig på att ta hand om sina sponsorer vid GP-tävlingarna.
Kan han ta ett sjätte VM-guld?
- Absolut, i år har han satsat på nytt maskinmaterial och samarbetar med racingstallet Penske. Det är en tydlig signal på att han vill vinna.
Elitserien innehåller många utländska förare, vad tycker du om det?
- Jag tycker det är tråkigt att det inte är fler svenskar i elitlagen. Jag har inget emot utlänningar, de som tillför något ska vara med. Men det finns för många utfyllnadsförare från utlandet. Där kan man likaväl ta med svenska förare. Det är för många kortsiktiga lösningar med alla utlänningar, de svenska ungdomarna får inte chans i den utsträckning som jag önskar.
Men det finns ändå flera talanger idag, jämfört med för fem år sedan.
- Absolut, det ska vi inte glömma. Det finns klubbar som satsar på unga svenska förare. Masarna är ett föredöme när det gäller den satsningen. Jag hoppas att fler klubbar tittar på Masarnas arbete. Det gäller bara att våga släppa fram dem.
Vem får genombrottet i år?
- Masarnas Antonio Lindbäck har sett ruskigt stark ut på försäsongen.
Det har tvistats ständigt om lagsnitt inför varje elitsäsong. Är snittet något som kommer att försvinna i framtiden?
- När vi inför elitlicensen tror jag det går att ta bort snittet, men någon begränsning bör det nog vara. Kanske en gradering motsvarande den som införts i England. Det måste bli ett lite större utrymme och inte en jakt på decimaler.
Hur ska kvaliteten och positionen som landets tredje största publiksport behållas?
- Det är en balansgång vi måste gå. Givetvis får vi inte sänka kvaliteten då är risken stor att vi tappar intresset från media och publiken. Men jag tror att klubbarna måste satsa mer på heltidsanställd personal, där klubben drivs mer som ett företag året runt och satsar mycket arenan och sponsorintäkter. I Målilla jobbas det med anläggningen året runt och likadant är det i Avesta. Men det finns fortfarande de som driver det på näst intill ideell bas, klubbarna måste dock förstå vinstmöjligheten av förbättrade arenor.
Hur tror du svensk speedway står sig om tio år?
- Givetvis hoppas jag att utvecklingen fortsätter. Jag vill inte stå om tio år och säga att det var bättre förr. Jag har inget direkt recept på att bibehålla statusen, men media har en viktig roll. Dessutom måste nog det hittas en bättre spelform på speedway. Dagens spel på speedway har inte slagit igenom och gagnar inte spelbolagen. Dessutom måste klubbarna få ekonomisk vinning av tv-avtalet, det får de inte idag.
Många klubbar blöder ekonomiskt, hur ska denna negativa utveckling stoppas?
- Elitlicensen är en väg, men klubbarna måste också ta större egna ansvar. Många skriver förarkontrakt med mer än vad de har att betala med.
Vilket lag blir svenska mästare?
- Svårt att säga. Jag tror Masarna, Luxo Stars, VMS Elit och Smederna kör slutspelet.

Hur kan säkerheten förbättras på de svenska arenorna då olycksstatistiken ökade under 2003?
- Våra staket är fortfarande väldigt bra. Införandet av luft- eller madrasstaket har diskuterats, men det kostar också. Det är idag en investering på en halv miljon kronor och det är mycket pengar för en elitklubb. Jag tror istället att en breddning av banorna kan göra mycket. Farten ökar hela tiden och maskinmaterialet uveklas ständigt, det måste finnas mer utrymme för att misslyckas på banan i samma hastighet.

Fakta
Personligt Tony Olsson
Ålder: 39 år.
Bor: Lärbo på Gotland.
Karriär som förare: Bysarna trogen fram till karriärens slut 1998, förutom tre år i Smederna, 1993-95. Körde som Englandsproffs i Reading, Swindon, Ipswich och Belle Vue.
Största meriter: Slutade åtta i VM-finalen 1989. SM-guld med Bysarna 1988.
Aktuell: Svensk förbundskapten i speedway sedan 2001.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!