Att det blev chartrat flyg frĂ„n Ăstersund, dĂ€r de flesta skidskyttar bor, i stĂ€llet för reguljĂ€rflyg till Joensuu i östra Finland handlar om en stor tidsbesparing.
ââDet har vi gjort de sista Ă„ren, och det Ă€r pĂ„ grund av logistiken. Det tar annars en hel dag att ta sig hit frĂ„n Ăstersund, nu Ă€r vi hĂ€r pĂ„ tvĂ„ timmar, sĂ€ger landslagstrĂ€naren Johannes Lukas.
Logistikproblem
Norrmannen Vetle SjÄstad Christiansen, sjua i tisdagens premiÀrtÀvling, verkar avundsjuk pÄ svenskarna. NorrmÀnnen flög till Helsingfors och tog sedan bussen, en resa pÄ fem timmar. Att det blev buss och inte flyg hela vÀgen hade ocksÄ med logistiken att göra.
ââDet Ă€r svĂ„rt att hinna fĂ„ med sig bagaget i mellanlandningen och vi vĂ„gade inte chansa och sen stĂ„ utan pjĂ€xor. NĂ€r vi var hĂ€r för tvĂ„ Ă„r sedan hade jag inga pjĂ€xor till trĂ€ningsdagen utan fick lĂ„na ett par. Jag har storlek 47 och fick gĂ„ runt trĂ€ningsdagen med ett par 44:or, sĂ€ger han.
ââSverige tog charterflyg. Det Ă€r fint att höra att det satsas tid och pengar och energi pĂ„ att optimera förberedelserna, dĂ€r har vi norrmĂ€n kanske lite att lĂ€ra.
"Vallabussen top notch"
NÀr segraren Martin Ponsiluoma fÄr höra vad Christiansen sagt skrattar han:
ââJag tror att de (norrmĂ€nnen) Ă€r lite avundsjuka pĂ„ vallabussen ocksĂ„ som riktigt "top notch". Vi ska vara vĂ€ldigt glada för de prioriteringar som förbundet gör, sĂ€ger han.
Vallabussen Àr framtagen för att ge bÀsta möjliga arbetsklimat för vallateamet och sÀnka utslÀpp och minska brÀnsleförbrukning.
ââDet handlar om hĂ„llbarhet, mindre energibelastning och bĂ€ttre filtration, sĂ€ger landslagstrĂ€naren Johannes Lukas.
Sebastian Samuelsson kom femma i distansloppet i Kontiolax i Finland.