Kvart över ett natten till torsdag lyfter planet frÄn LiÚge, ungefÀr en timma i bil frÄn Aachen, dÀr dressyrlandslagets hÀstar befunnit sig i karantÀn inför OS.
En 19 timmar lÄng resa vÀntar Kittels 13-Äriga sto och övriga hÀstar. Det Àr bara ett stopp pÄ vÀgen till andra sidan jordklotet. Planet gÄr ned för tankning i Dubai i Förenade Arabemiraten.
Med pÄ planet finns Marie Johansson, Kittels mÄngÄriga hÀstskötare. Det Àr hennes uppgift att se till att Well Done fÄr en sÄ behaglig resa som möjligt.
ââHon kommer att se till att hĂ€starna mĂ„r bra, hĂ„ller rĂ€tt temperatur. Hon har ansvar inte bara för Well Done utan för hela lagets hĂ€star. Hon ser till att skydden sitter rĂ€tt, att hĂ€starna Ă€ter och dricker ordentligt, att de stĂ„r med halsen nedĂ„t och slappnar av, sĂ€ger Kittel.
Van vid att flyga
Speciellt orolig för Well Done Àr inte den snart fyrfaldige olympiern. OS-hÀsten Àr en "frequent flyer" med erfarenhet frÄn tÀvlingar lite varstans i vÀrlden.
ââHon flyger bra, men viktigt Ă€r förstĂ„s att man vĂ€tskar hĂ€starna ordentligt innan de gĂ„r pĂ„ planet och kollar att de fĂ„r mat med mycket vatten i. I dag har vi bara rört lĂ€tt pĂ„ dem sĂ„ att de har kraft i sig för att orka med flygningen, sĂ€ger Kittel.
Men det finns risker och de första dagarna efter landningen mÄste dressyrstjÀrnan och hans svenska lagkamrater Therese Nilshagen, Juliette och Antonia Ramel vara extra uppmÀrksamma pÄ hÀstarnas vÀlbefinnande.
ââFörst och frĂ€mst fĂ„r vi ta det lugnt med dem nĂ„gon dag för att fĂ„ dem att slappna av innan man jobbar med dem inför första starten. Man vill gĂ€rna trĂ€na, fila pĂ„ de sista detaljerna, men dĂ€r gĂ€ller det att man har lite kyla i magen.
TT: Vilka Àr de kritiska situationerna vid den hÀr typen av lÄnga hÀsttransporter?
ââJag skulle sĂ€ga att det Ă€r de tvĂ„ första dagarna nĂ€r hĂ€starna kommit fram. Att de inte blivit förkylda, fĂ„tt mjölksyra eller att man sĂ€tter igĂ„ng för snabbt och fĂ„r ett bakslag rent kroppsligt. Det Ă€r som nĂ€r vi mĂ€nniskor flyger lĂ„ngt. Vi Ă€r lite trötta och immunförsvaret Ă€r lite nedsatt. Det tar pĂ„ bĂ„de mĂ€nniskor och hĂ€star att resa.
ââDet Ă€r de största farorna. SjĂ€lva flyget Ă€r inte nĂ„gon större risk. Det sköts vĂ€ldigt professionellt. HĂ€starna stĂ„r bra, det Ă€r stort utrymme och det Ă€r mindre vibrationer Ă€n nĂ€r de stĂ„r lĂ€nge i en lastbil, sĂ€ger Kittel.
Kontrolleras noga
NÀr Well Done och övriga 20-30 hÀstar landar i Tokyo vÀntar noggranna hÀlsokontroller.
ââDet tas tester, blodprover, muskelvĂ€rden, kroppstemperatur. HĂ€starna vĂ€gs och det kontrolleras om de har nĂ„gra sjukdomar och sĂ„ vidare.
TT: Det pratas mycket om vÀrmen som vÀntar under OS. Hur förhÄller du dig till det?
ââDe som anlĂ€nt sĂ€ger att det Ă€r ganska behagligt just nu, 27-28 grader och 75 procents luftfuktighet. Jag vet att vĂ€deromstĂ€llningarna i Tokyo kan gĂ„ vĂ€ldigt fort. Det kan plötsligt slĂ„ om till 40 grader, det kan börja regna.
ââVĂ€dret kan jag inte pĂ„verka. Det enda jag kan pĂ„verka Ă€r min egen prestation. Vi fĂ„r gilla lĂ€get, sĂ€ger Kittel som landar i Tokyo med resten av laget under torsdagen.
OS-dressyren inleds pÄ Equestrian Park lördag den 24 juli.