Ett plan kommer lastat – med OS-hĂ€star

LiĂšge, Belgien, i natt: Well Done stuvas in i en specialbyggd box och lyfts in i ett fraktflyg med destination Tokyo.
–Det Ă€r klart att det Ă€r pĂ„frestande, visst Ă€r det sĂ„, sĂ€ger landslagsryttaren Patrik Kittel.

Patrik Kittel och Well Done, svenskt OS-ekipage i Tokyo. Arkivbild.

Patrik Kittel och Well Done, svenskt OS-ekipage i Tokyo. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ridsport2021-07-14 12:25

Kvart över ett natten till torsdag lyfter planet frÄn LiÚge, ungefÀr en timma i bil frÄn Aachen, dÀr dressyrlandslagets hÀstar befunnit sig i karantÀn inför OS.

En 19 timmar lÄng resa vÀntar Kittels 13-Äriga sto och övriga hÀstar. Det Àr bara ett stopp pÄ vÀgen till andra sidan jordklotet. Planet gÄr ned för tankning i Dubai i Förenade Arabemiraten.

Med pÄ planet finns Marie Johansson, Kittels mÄngÄriga hÀstskötare. Det Àr hennes uppgift att se till att Well Done fÄr en sÄ behaglig resa som möjligt.

– Hon kommer att se till att hĂ€starna mĂ„r bra, hĂ„ller rĂ€tt temperatur. Hon har ansvar inte bara för Well Done utan för hela lagets hĂ€star. Hon ser till att skydden sitter rĂ€tt, att hĂ€starna Ă€ter och dricker ordentligt, att de stĂ„r med halsen nedĂ„t och slappnar av, sĂ€ger Kittel.

Van vid att flyga

Speciellt orolig för Well Done Àr inte den snart fyrfaldige olympiern. OS-hÀsten Àr en "frequent flyer" med erfarenhet frÄn tÀvlingar lite varstans i vÀrlden.

– Hon flyger bra, men viktigt Ă€r förstĂ„s att man vĂ€tskar hĂ€starna ordentligt innan de gĂ„r pĂ„ planet och kollar att de fĂ„r mat med mycket vatten i. I dag har vi bara rört lĂ€tt pĂ„ dem sĂ„ att de har kraft i sig för att orka med flygningen, sĂ€ger Kittel.

Men det finns risker och de första dagarna efter landningen mÄste dressyrstjÀrnan och hans svenska lagkamrater Therese Nilshagen, Juliette och Antonia Ramel vara extra uppmÀrksamma pÄ hÀstarnas vÀlbefinnande.

– Först och frĂ€mst fĂ„r vi ta det lugnt med dem nĂ„gon dag för att fĂ„ dem att slappna av innan man jobbar med dem inför första starten. Man vill gĂ€rna trĂ€na, fila pĂ„ de sista detaljerna, men dĂ€r gĂ€ller det att man har lite kyla i magen.

TT: Vilka Àr de kritiska situationerna vid den hÀr typen av lÄnga hÀsttransporter?

– Jag skulle sĂ€ga att det Ă€r de tvĂ„ första dagarna nĂ€r hĂ€starna kommit fram. Att de inte blivit förkylda, fĂ„tt mjölksyra eller att man sĂ€tter igĂ„ng för snabbt och fĂ„r ett bakslag rent kroppsligt. Det Ă€r som nĂ€r vi mĂ€nniskor flyger lĂ„ngt. Vi Ă€r lite trötta och immunförsvaret Ă€r lite nedsatt. Det tar pĂ„ bĂ„de mĂ€nniskor och hĂ€star att resa.

– Det Ă€r de största farorna. SjĂ€lva flyget Ă€r inte nĂ„gon större risk. Det sköts vĂ€ldigt professionellt. HĂ€starna stĂ„r bra, det Ă€r stort utrymme och det Ă€r mindre vibrationer Ă€n nĂ€r de stĂ„r lĂ€nge i en lastbil, sĂ€ger Kittel.

Kontrolleras noga

NÀr Well Done och övriga 20-30 hÀstar landar i Tokyo vÀntar noggranna hÀlsokontroller.

– Det tas tester, blodprover, muskelvĂ€rden, kroppstemperatur. HĂ€starna vĂ€gs och det kontrolleras om de har nĂ„gra sjukdomar och sĂ„ vidare.

TT: Det pratas mycket om vÀrmen som vÀntar under OS. Hur förhÄller du dig till det?

– De som anlĂ€nt sĂ€ger att det Ă€r ganska behagligt just nu, 27-28 grader och 75 procents luftfuktighet. Jag vet att vĂ€deromstĂ€llningarna i Tokyo kan gĂ„ vĂ€ldigt fort. Det kan plötsligt slĂ„ om till 40 grader, det kan börja regna.

– VĂ€dret kan jag inte pĂ„verka. Det enda jag kan pĂ„verka Ă€r min egen prestation. Vi fĂ„r gilla lĂ€get, sĂ€ger Kittel som landar i Tokyo med resten av laget under torsdagen.

OS-dressyren inleds pÄ Equestrian Park lördag den 24 juli.

Fakta: SÄ avgörs OS-dressyren

Fredag 23 juli: HĂ€stbesiktning.

Lördag 24 juli: Grand prix (lag och individuellt, 30 startande).

Söndag 25 juli: Grand prix (lag och individuellt, 30 startande).

Tisdag 27 juli: Grand prix special (lagfinal, 24 startande). LagtÀvlingen avgörs.

Onsdag 28 juli: HĂ€stbesiktning 2, Grand prix kĂŒr (individuell final, 18 startande).

Sveriges lag: Patrik Kittel, Therese Nilshagen och Juliette Ramel. Reserv: Antonia Ramel.

SÄ gÄr det till:

OS-dressyren rids i tre klasser; Grand prix, Grand prix special till musik och Grand prix kĂŒr, det fria programmet till musik.

Den inledande GP-klassen Ă€r kval till bĂ„de GP special – dĂ€r lagmedaljerna delas ut – och till GP-kĂŒren som Ă€r den individuella OS-klassen.

I GP lottas deltagarna i sex grupper beroende av placering pÄ vÀrldsrankingen. De tvÄ bÀsta i varje grupp samt de sex nÀstföljande ekipagen i resultatlistan nÄr den individuella finalen.

Efter GP-klassen rÀknas de tre lagryttarnas resultat samman och de Ätta bÀsta lagen gÄr vidare till GP-specialen. Alla tre ryttarnas resultat rÀknas samman och det lag med högst sammanlagd poÀng/procent vinner. Grand prix-resultatet rÀknas inte in i lagresultatet.

Alla ryttare ska bidra med musik till sin ritt i GP-specialen men musiken ingĂ„r inte i bedömningen, till skillnad mot i GP-kĂŒren, det fria programmet till musik.

KÀlla: Svenska ridsportförbundet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!