Webb-TV: Svenska Rallyt 2017 - följ med på rally

Följ med Anders Knutsson och Christian Ingemarsson i deras Saab 96 från 1972 genom de värmländska skogarna.
Tyvärr drabbades Vimmerby-duon av motorproblem under fredagen som fortsatte även in under lördagen. Duon fick därför tyvärr bryta även för lördagens sträckor.

Foto: Fotograf saknas!

Motorsport2017-02-10 09:30

Här samlar vi alla de filmklipp som görs och produceras av oss under Rally Sweden 2017.

Filmer från sträckorna kommer att läggas ut så snart som tekniskt möjligt efter bilen genomfört sträckan.

Tidsschema RALLY SWEDEN HISTORIC 2017 fredag:

SS2 Röjden 1: kl. 09:51
SS3 Hof-Finnskog 1: kl. 11:05
SS4 Svullrya 1: kl. 12:28
SS8 Torsby 1: kl. 14.04

Tidsschema RALLY SWEDEN HISTORIC 2017 lördag:

SS9 Knon 1: kl. 10.01
SS10 Hagfors 1: kl. 11:24
SS11 Vargåsen 1: kl. 12:18

--------------------------------------------------------------------------------

Så här sammanfattar Vimmerbyduon fredagens tävling:

"Igår (torsdag) körde vi rekognosering av sträckorna vilket innebar knappt 50 mils körning.
Denna kördes inte med rallybilen utan med en vanlig bil.
Vägarna var fina med ett tjockt lager av is. Snövallarna var något mindre än vi hoppats på men man kan inte få allt.

Idag (fredag) var det dags för tävling och på transportsträckan till första starten kändes allt bra.
Vi kom iväg på första sträckan, Röjden, och de inledande kilometrarna gick bilen som den skulle men sedan blev det problem.
Motorn blev orkeslös på grund av problem med bränsletillförseln. Vi gjorde några försök att lösa det ute på sträckan men tyvärr krävdes större reparation.
Därmed fick vi bryta dagens körningar och bogsera bilen till serviceplatsen för felsökning.
Det visade sig att bränslepumpen havererat vilket var oväntat då den var i det närmaste ny.

Nu är en ny pump monterad och vi ser fram mot morgondagens (lördagens) körningar"

--------------------------------------------------------------------------------

Så här säger duon om lördagens händelser:

"Efter gårdagens byte av bränslepump hade vi höga förhoppningar inför dagens specialsträckor.

Transporten till första sträckan, Knon, gick bra.
Väl på plats fick vi information att sträckan var struken på grund av en snöskoterolycka samt att snittfarten på sträckan var för hög. Vi fick olika uppgifter från olika funktionärer.

I och med detta kvarstod två sträckor.

Transporten till nästa sträcka, Hagfors, gick som planerat och strax innan sträckan testade vi att höja tempot till nära tävlingsnivå. Det tog inte lång tid förrän samma fel som vi råkade ut för igår återkom.
I och med detta fick vi bryta även dagens tävling.

Ibland har man marginalerna på sin sida och ibland är det tvärtom.
Denna gång var motgångarna många men vi spottar i nävarna och ser fram mot kommande tävlingar.

Imorgon lastar vi upp bilen på släpet för transport till Vimmerby där felsökning och reparation kommer att ske."

'Saab 96' -1972

Motor/Effekt:

V4 - 1775cc
150+ hk
Korsinsug
Smidda 92 mm kolvar
Dubbla ventilfjädrar
Special kamaxel

Kaross/Kupe:

45mm huvudbåge, övriga rör 40mm
Centralsläcksystem - kupé och motorrum
Sparcostolar
6-punktsbälten

Transmission:

Växellåda 6:35 spec 2
Förstärkt ribbat gjutjärnshus
Saab special - solfjäderkoppling

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!