Tävlingen ägde rum i samband med den populära Vallåkraträffen.
– Om jag har förstått saken rätt är det Sveriges största bilträff. Det var häftigt. Tusentals personer var på plats för att titta, säger Richard Lord.
Tävlingsformen var gymkhana. Längs den 1 000 meter långa banan fanns det ett flertal clippingpoints (hinder) som deltagarna skulle köra nära – i en hastighet upp till 100 kilometer i timmen.
– Det var första gången som jag tävlade i gymkhana. Jämfört med vanlig drifting krävs det större precision i körningen. Jag är mer van vid att leverera mycket rök och att köra med breda vinklar.
Efter en blygsam 27:e placering i kvalet (totalt 40 tävlande) ställdes Richard Lord mot en av favoriterna i den första slutspelsomgången.
– Under kvalet hade jag problem med tekniken, så självförtroendet var inte på topp. Men jag lyckades höja mig och gick vidare med fyra centimeters marginal i topp32-elimineringen.
I nästa omgång fortsatte Richard Lord att köra bra. Då gick bilen sönder.
– Jag hade ledningen efter den första ronden i topp16 och självkänslan ökade, men kardanaxeln valde att gå av på mitten. Det var synd att jag inte fick chansen att fullfölja tävlingen, säger Vimmerby-föraren som ändå kan summera en lyckad helg.
– Jag slutade tolva och min körning var mycket omtyckt bland publiken och det är ju dem man vill showa för. Det är många som gillar att se 940 hästkrafter och 1150 newtonmeter med fullt rattutslag.
Är det några nya evenemang på gång?
– Tanken var att tävla i Riksmästerskapet i år. Tyvärr har utgifterna blivit för stora på grund av andra haverier men jag kör så mycket jag klarar av. Nu på lördag har vi inom Hultsfred motorklubb en drifting-träning på flygplatsområdet. Och senare i höst väntar en stor tävling i Mantorp.