Han och kartläsaren Christian Ingemarsson var på ett strålande humör efter att de gått i mål. Tillsammans hade de svarat för en stark prestation. Bättre än vad de räknat med innan.
- Det har gått långt över förväntan. Och då ska man vet att det var nära att vi gav upp. Om det inte varit för mekanikern Jonny Berglund så hade vi nog aldrig tagit oss i mål. Han skulle bara ha igång bilen (Saab V4 från 1972) när det strulade, säger Anders Knutsson.
Strulet inträffade redan på den andra sträckan den första tävlingsdagen (fredags).
- Vi fick problem med ett oljeläckage. Skönt att det löste sig, men vi fick ett tidstillägg på grund av det, säger Ingemarsson.
I övrigt flöt det på riktigt bra. Så bra att de vann klass 7 totalt och placerade sig högt även i totalen i den historiska klassen.
- Med tanke på att många av förarna som vi mötte hade betydligt konkurrenskraftigare och bättre bilar, så var det jättebra att vi kunde komma så högt upp och även vinna vår klass, säger Knutsson.
Både han och kollegan Christian Ingemarsson hyllar både arrangemanget, sina mekaniker och tävlingen som sådan.
- Det var närmast perfekta förutsättningar att köra rally på. Bra vägar och höga snövallar runt om.
Totalt körde de över 14 mil specialsträckor. Med transportsträckor inräknat i runda slängar 46 mil.
Och det gick fort på vägarna i Värmland.
- Vi hade en topphastighet på runt 160 kilometer i timmen, säger Anders Knutsson.
Fotnot: Läs mer om rallyt i måndagens tidning.