Sammanlagt är det ett 60-tal ekipage som är anmälda i den historiska klassen.
– Vi åker i princip samma sträckor som VM-förarna. Skillnaden är att de åker två varv, medan vi kör ett, säger rallyveteranen Kjell Fransson.
Hur är känslan?
– Helt okej. Det har varit lite strul med bilen, men annars så känns det bra. Vi är naturligtvis förväntansfulla. Det är en speciell tävling på många sätt. Allt runtomkring själva rallyt är så stort.
Det är fjärde eller femte gången som Kjell Fransson är med i Rally Sweden, som är det officiella namnet. Peter Fransson är kartläsare.
– Vi har inte satt upp någon ordentlig målsättning. Vi ska försöka att fullfölja alla sträckor. Sedan får vi se hur långt det räcker.
Den andra lokala föraren är Anders Knutsson från Ydre MK.
Han tävlar tillsammans med kartläsaren Christian Ingemarsson, Vimmerby MS.
När vår tidning får tag på duon har de precis testkört alla sträckor.
– Det blev cirka 50 mil i bilen, varav 14 mil var de åtta specialsträckorna som vi ska köra på fredag och lördag, säger Anders Knutsson.
Hur är vägarna?
– Helt fantastiska. Det är de bästa förutsättningarna på många år. Det är fem-tio centimeter tjock is på vägarna, och uppåt 1,5 meter höga snövallar vid sidan av.
Det är andra året i rad som Knutsson/Ingemarsson är med i Svenska rallyt. 2017 tvingades de bryta på grund av tekniska problem.
– Nu vill vi såklart komma i mål. Det gäller att hitta en balans där man både kör fort och är rädd om grejerna. Bilen är ju trots allt från 1972…
VM-förarna inledde rallyt redan i går – med en specialsträcka inne i Karlstad. I dag, fredag, startar tävlingen ”på riktigt” och först ut är den omtalade Hof Finnskog-sträckan i Norge.
Utöver de nämnda ekipagen är det två lokala kartläsare som är med i rallyt. Annika Engqvist, Vimmerby MS, tävlar tillsammans med finländaren Tomi Tikanmäki och Lina Jonasson, Ydre MK, är kartläsare åt Daniel Wall, MSK Kvarnvingarna.