STCC lockade massor av åskådare till motorbanorna runt om i vårt land för några år sedan. Nu har intresset svalnat något. Däremot inte i Danmark. Där kör sedan två år tillbaka Jens Edman.
- Det är jättekul. Jag trivs verkligen. Intresset är större i Danmark än i Sverige. Det är fler bilar som kör och alla lopp direktsänds i dansk tv. Elva bilmärken finns representerade och uppbackningen från bilimportörerna är suverän.
Motorsport är stort i vårt Nordiska grannland.
- Cykling och handboll är större, men sen kommer nog motorsport jämte fotboll. Och DTC klingar högre än STCC internationellt.
"Har aldrig kört bättre"
Efter att ha nått stora framgångar i STCC hemma i Sverige har det gått lite trögare i Danmark.
Men en fjärdeplats totalt 2003 och en femteplats 2004 är förstås inte fy skam för rallytalangen från Ankarsrum.
- Körmässigt utvecklas jag hela tiden och jag har inte kört så bra någonsin tidigare som jag gjort i år. Hade jag inte haft så mycket strul hade jag varit med i den absoluta toppen.
På 16 deltävlingar i DTC bröt han fyra lopp. När han väl kom i mål var han alltid med och fightades i toppen. Han hamnade på prispallen fem gånger via två segrar, två andraplatser och en tredjeplats.
I år körde han för Toyota.
Nästa år blir det Peugeot - igen.
- Jag valde att kliva av från Toyota, då dom inte kommer att satsa lika hårt. Peugeot körde jag för första året i Danmark och de satsar verkligen seriöst.
I mitt team är tolv heltidsanställda.
Satsar på VM
För fem år sedan flyttade Jens Edman från Vimmerby till Kristianstad. Närheten till Danmark är en klar fördel.
- Mitt team är baserat mellan Köpenhamn och Helsingör och det är inte några längre sträckor för mig att köra dit.
En nackdel när det gäller DTC är att det bara körs på tre banor i Danmark - och alla på Jylland. Banorna är små, krokiga och trixiga.
Redan nu ser han fram mot att mästerskapet ska börja.
- Jag är hur laddad som helst. Mitt mål är att vinna totalt.
I hans kontrakt med Peugeot ingår också att vara testförare och köra den nya modellen 407, som ska byggas för att vara med i VM-serien.
- Det är oerhört inspirerande. Peugeot kommer att lägga ner sin rallysatsning 2006 och kommer istället att satsa på banracing. Parallellt med att jag kör i DTC nästa år kommer jag också att vara med och utveckla den nya bilen. Tanken är att vi ska vara med och köra några lopp i VM-serien.
Om allt faller väl ut kommer Jens Edman ha hela världen som arbetsfält. I VM-serien körs tio deltävlingar varav några i länder som Mexico, Argentina och Macao.
- Det vore en dröm att få vara med där och köra.
Testar i sydeuropa
I det danska mästerskapet var han tillsammans med Pontus Mörth ende svensk som körde. Nästa år kan han bli ensam.
- Det gäller att försöka hålla den svenska fanan högt, säger han och skrattar.
Edman har hunnit bli 28 år (i tisdags), men för en banracingförare är det ingen hög ålder.
- De säger att man brukar vara som bäst mellan 30-35 år. Hoppas att det stämmer på mig också.
I slutet av februari ska han och teamet åka ner till södra Frankrike eller Spanien för testkörningar. Sen väntar två månaders intensiva förberedelser för premiären i DTC i slutet av april.
Nästa år vet vi om han lyckades infria sin målsättning.
Att bli en vinnare.
Jens Edman gasar på mot VM-serie
För några år sedan gjorde Jens Edman från Ankarsrum succé i populära banracingserien STCC.Nu kör han i det danska mästerskapet (DTC) - och siktar på att ta hem slutsegern nästa år.
Jens Edman ska försöka vinna danska banracingserien DTC. Foto: Torbjörn Allvin.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!