VM-kvalet utsĂ„lt – Seger hyllar nytĂ€nket

Det blir storpublik nĂ€r Sverige tar emot Finland i VM-kvalet pĂ„ Gamla Ullevi. Att alla 14 500 biljetter sĂ„lt slut beror pĂ„ att damlandslaget nu fĂ„tt den marknadsföring man förtjĂ€nar, sĂ€ger Caroline Seger.
–De har fixat hela stan och slĂ€ppt biljetter tidigt. Det har inte varit sĂ„ tidigare, sĂ€ger den svenska lagkaptenen.

Caroline Seger under onsdagens presstrÀff pÄ Gamla Ullevi, dagen före VM-kvalmatchen mot Finland.

Caroline Seger under onsdagens presstrÀff pÄ Gamla Ullevi, dagen före VM-kvalmatchen mot Finland.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Fotboll2021-11-24 10:19

Senaste gĂ„ngen som sĂ„ mĂ„nga sĂ„g Sveriges damlandslag spela pĂ„ Gamla Ullevi var den 24 juli 2013, nĂ€r 16 608 Ă„skĂ„dare fanns pĂ„ plats för EM-semifinalen mot Tyskland.

Riktigt sĂ„ folktĂ€tt blir det inte i torsdagens VM-kvalmatch mot Finland, men samtliga 14 500 som fanns till försĂ€ljning har gĂ„tt Ă„t. Om alla kommer innebĂ€r det publikrekord för en landskamp pĂ„ damernas nationalarena utanför ett mĂ€sterskap.

Spelarna har tyckt till

– Det Ă€r speciellt, det Ă€r fantastiskt. NĂ„gonstans har vi gjort nĂ„got vĂ€ldigt bra som har gjort att mĂ€nniskor vill komma hit. Sedan tror jag ocksĂ„ att marknadsbiten pĂ„ Svenska fotbollförbundet har gjort ett annorlunda jobb, sĂ€ger Caroline Seger.

Tidigare har det funnits en del övrigt att önska i förbundets marknadsföring av damernas landskamper, sÀger Seger. Men efter att spelarna fÄtt sÀga sitt har marknadsavdelningen ökat sina anstrÀngningar.

– Vi har fĂ„tt tycka till, för det har behövts en förĂ€ndring, sĂ€ger Seger.

– Syns man inte sĂ„ finns man inte heller. Det har varit viktigt för oss, man mĂ„ste ju ge det chansen. Om man inte visar att ”hĂ€r finns en match”, sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att veta, om man inte har det intresset av sig sjĂ€lvt. Man mĂ„ste locka fram det intresset innan man faktiskt kan sĂ€lja biljetter.

BarcelonastjÀrnan Fridolina Rolfö delar den uppfattningen.

– En av anledningarna (till att det Ă€r slutsĂ„lt) Ă€r att vi möter ett bra motstĂ„nd. Men sedan tror jag ocksĂ„ att man marknadsföringsmĂ€ssigt har visat att man vill sĂ€lja slut den, och har gjort ett bra jobb dĂ€r. Det gĂ„r om man vill, sĂ€ger Rolfö.

– Det Ă€r jĂ€tteviktigt att lyfta oss sĂ„ att man ser det. Och man ser det mer hĂ€r pĂ„ stan, med flaggor och sĂ„ vidare. Marknadsföringen Ă€r jĂ€tteviktig för att synliggöra oss och landslagen.

"Finns en hunger"

Samtidigt hade det antagligen varit svÄrt att fylla Gamla Ullevi utan de framgÄngar som Sverige nÄtt de senaste Ären, sÀger Caroline Seger. OS-silvret i somras har liksom VM-bronset 2019 gjort att allt fler fÄtt upp ögonen för de svenska fotbollsdamerna.

– Jag tror att det har jĂ€ttemycket att göra med framgĂ„ngarna i OS och VM. Och nu Ă€r det ocksĂ„ första gĂ„ngen pĂ„ lĂ€nge som vi fĂ„r ha fullt hus, med tanke pĂ„ pandemin. Det finns nog en hunger för fotbollen och det Ă€r fantastiskt roligt att det Ă€r slutsĂ„lt, sĂ€ger Seger.

Sverige toppar VM-kvalgruppen pÄ maximala nio poÀng efter tre matcher. Finland Àr tvÄa, tre poÀng bakom.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!