Det handlar om NTM (dÀr VÀsterviks-Tidningen, Vimmerby Tidning och Kinda-Posten ingÄr), Mittmedia, SkÄnska Dagbladet, Stampen och Gota Media.
â Fotbollen engagerar pĂ„ alla nivĂ„er runt om i landet och det kĂ€nns oerhört roligt att den hĂ€r satsningen sker inför sĂ€songen, sĂ€ger HĂ„kan Sjöstrand, generalsekreterare pĂ„ Svenska Fotbollförbundet.
Flera av Sveriges lokalmediekoncerner har sÀnt matcher i divisionerna under de senaste Ären. Men nu blir det en utökad satsning.
Avtalet gĂ€ller över tre sĂ€songer, 2020â2022, och innefattar den exklusiva liverĂ€ttigheten för samtliga sex serier i division 1 dam, samtliga sex serier i division 2 herr och samtliga tolv serier i division 3 herr dĂ€r bland andra VĂ€sterviks FF spelar. Totalt innefattar rĂ€ttigheten nĂ€stan 3 500 matcher per Ă„r.
Nils Olauson, redaktionell chef pÄ NTM:
â Vi ser verkligen fram mot att tillsammans med Svenska Fotbollförbundet utveckla denna produkt och ta den till en ny nivĂ„.
HÄkan Sjöstrand, generalsekreterare pÄ Svenska Fotbollförbundet:
â Fotbollen engagerar pĂ„ alla nivĂ„er runt om i landet och det kĂ€nns oerhört roligt att den hĂ€r satsningen sker inför sĂ€songen. Tillsammans kommer de fem mediekoncernerna kunna erbjuda mĂ„nga timmar av spĂ€nnande livefotboll som inte tidigare varit möjligt att konsumera i den hĂ€r utstrĂ€ckningen. Det kĂ€nns som en bra utveckling som ligger helt rĂ€tt i tiden.
Exakt hur mÄnga matcher som kommer livesÀndas under sÀsongen kommer att presenteras senare, i god tid innan sÀsongen startar. Men klart Àr att det kommer bli minst 200 livesÀnda matcher frÄn dessa serier under 2020.
â Vi ger vĂ„ra prenumeranter en Ă€nnu starkare bevakning av lokalfotbollen och det hĂ€r kĂ€nns helt rĂ€tt med tanke pĂ„ vĂ„r satsning pĂ„ den lokala sportjournalistiken. Vi tittar Ă€ven pĂ„ möjligheten att tv-sĂ€nda matcher frĂ„n flera herr- och damserier eftersom vi endast har VFF pĂ„ division 3-nivĂ„ i vĂ„r region, sĂ€ger Malin Belfrage, sportchef pĂ„ Ăst Media Syd.
Gota Media och SkÄnska Dagbladet ser fram mot satsningen pÄ samma sÀtt som sina kollegor.
â Intresset för lokal fotboll Ă€r stort i vĂ„r region. Det hĂ€r ligger helt i linje med vĂ„r strategi och det intresse vi ser nĂ€r vi Ă€r avsĂ€ndare för tv-sĂ€ndningar av lokal idrott, sĂ€ger Lasse Hansson, sportchef pĂ„ Barometern-OT, Gota Media AB.