I dag är det bara "blöjknuttar"

Framför er ser ni tre ärrade enduroveteraner: Jan "Skidis" Carlsson, Inge Fasth och Arne Wallerstedt. De blev historiska när de klarade kåsan för exakt 50 år sedan. "Det var unikt", säger de när vi träffas någon dag innan årets Novemberkåsa i Vimmerby.

VMS-veteranerna Janne "Skidis" Carlsson, Inge Fasth och Arne Wallerstedt blev historiska när de tog sig i mål i Novemberkåsan 1968.

VMS-veteranerna Janne "Skidis" Carlsson, Inge Fasth och Arne Wallerstedt blev historiska när de tog sig i mål i Novemberkåsan 1968.

Foto: Torbjörn Allvin

Enduro2018-11-30 06:45

Jag får leta en stund innan jag hittar dem. Efter ett tag ser jag dem. Janne, Inge och Arne kikar runt på MX World Collection och befinner sig såklart bland rariteterna av hojar från tiden då de själva var aktiva. De tittar på cyklarna, känner på dem, skrattar och berättar ett och annat roligt minne från tiden det begav sig. De här herrarna har, minst sagt, mycket att berätta.

När vi sätter oss ner bland borden hivar de upp gamla tidningsurklipp, programblad och annat som de samlat på sig. Det är framför allt ett klipp som fångar uppmärksamheten. Bilden och texten från tidningen 25 november 1968. Det är 50 år sedan. De står på rad, precis som på den stora bilden här intill. Janne Carlsson, Inge Fast och så Arne Wallerstedt. De belönades av Vimmerby MS efter bragden i Novemberkåsan i Värnamo.

– Egentligen skulle vi vara fyra förare från Vimmerby MS, men Sölve Linderson fick dra sig ur. Han kom inte till start. Jag tror det berodde på att han bröt benet i augusti, säger "Skidis".

Han blev historisk på flera sätt den där kåsan 1968. Inte bara för att han tillsammans med just Inge Fasth och Arne Wallerstedt, var de första förarna i klubbens historia som klarade av att ta sig i mål i en kåsa, utan även för att han var den yngste föraren någonsin i hela Novemberkåsan.

– Jag var bara 16 år och innan tävlingen klassade jag upp mig till A-junior för att få köra.

Janne "Skidis" Carlsson tror att han fortfarande har rekordet i kåsahistorien, som den yngste föraren som genomfört kraftprovet.

– Oscar Blom (också VMS-förare) var väl också 16 år när han klarade av det för några år sedan, men han var ändå någon månad äldre än mig.

Inför den där blöta, dimmiga Novemberkåsan i Värnamo 1968, var det annars inte många som trodde trion från VMS skulle lyckas ta sig i mål. Inte ens i de egna leden.

– Nä, så var det. De ville inte betala startavgiften för oss som på den tiden låg på 50 eller 100 kronor. De tyckte de var onödigt eftersom vi ändå inte skulle klara av det, säger Arne Wallerstedt och minns det som om det vore igår.

– Det där fungerade som en tändvätska och sporre för mig. Jag skulle minsann visa dem att de hade fel.

Kanske ändå inte så konstigt att VMS-ledningen hade den inställningen, med tanke på tidigare misslyckanden.

Nu var det plötsligt tre på ett bräde som tog sig i mål. Samma år. Snacka om succé.

– Vår prestation blev väldigt uppmärksammad, säger Inge Fasth, som faktiskt fortfarande kör enduro.

– Jag tävlar inte, bara tränar, säger han och skrattar.

Janne Carlsson blev sexa i A-Juniorklassen, Arne Wallerstedt sjua och Inge Fasth elva.

På den tiden körde de dessutom betydligt längre sträckor, än dagens kåsor på runt 30 mil.

– Vi körde över 40 mil. Då började vi dessutom på kvällen och gick i mål på dagen, säger Inge.

Hur var loppet?

– Jobbigt. Men vi var envisa och väldigt vältränade, säger Wallerstedt och berättar att det tog en vecka efteråt innan kroppen var i ordning igen.

I nästa andetag berättar han att han fick köra bilen hem från Värnamo, då brorsan och lagledaren Allan inte hade körkort.

– Jag var helt slut och så trött att jag somnade vid rödljuset i Mariannelund. Brorsan fick väcka mig och sa att jag kunde köra nu...

Var det tuffare på er tid?

– Det går inte att jämföra. I dag är det bara "blöjknuttar" som håller på, säger "Skidis" och skrattar högt.

– När vi körde så hade vi inga renodlade endurocyklar. Nu är det skillnad. Fjädringen är en helt annan och lyset ska vi inte bara prata om. Vi hade 25 wattare. Nu har de led-lampor och extralysen som gör att det nästan är som att köra mitt på dagen, fortsätter Janne Carlsson.

Han blev för övrigt den åttonde i kåsa-historien att komma i mål tio gånger.

– Det är jag glad för, men Nicklas Blom (Vimmerby MS) har fortfarande rekordet på 21 kåsor.

På frågan om vad tjusningen är med just Novemberkåsan, tar Arne Wallerstedt till orda:

– Egentligen är det ett stolleprov. Det är ju så att man ska bevisa något för sig själv. Att man ska försöka klara av det.

– Ja... och sen kan man vara kaxig efteråt, fyller Janne Carlsson i, följt av ett skratt.

Ett par år senare efter bragden i Värnamo, stod Vimmerby MS som arrangör av kåsan.

– Det blev en viss genomslagskraft i klubben efter att vi klarat av det 1968. Det var flera andra i VMS som skulle köra 1972 och de skulle väl visa att "lyckades de där jäklarna, då ska väl vi också komma i mål", säger "Skidis".

Enduro är stort i Vimmerby och VMS står för tredje gången de senaste tio åren som värd för tävlingen, som alltså inleds på lördag.

Trion hyllar Svenerik "Jösse" Jönsson som den främste enduroföraren någonsin.

– ...Och tänk vad fantastisk Calle Bjerkert är. Det är otroligt att han kan hålla den nivån i den åldern, menar Wallerstedt om den rutinerade hemmaföraren som vann 2008.

– Kommer han topp-tio så har han gjort ett storlopp. Han kan nog komma bland de tre första om allt funkar, tror Janne Carlsson.

Alla tre håller Albin Elowsson och Joakim Ljunggren som favoriter i kåsan i Vimmerby.

Inge Fasth kommer följa dem på nära håll.

– Jag är starter på första sträckan. Det ska bli roligt, säger han.

Ännu roligare var det nog ändå 1968. Då han, Janne Carlsson och Arne Wallerstedt körde själva och blev historiska på kuppen.

På lördag är det dags för Novemberkåsan i Vimmerby.
På lördag är det dags för Novemberkåsan i Vimmerby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om