Manövern som kostade Kjell segern

En liten miss i en kurva som ledde till ett stopp i en snövall. Det kostade Kjell Fransson segern i den historiska klassen av svenska rallyt. "Tyvärr så räckte det inte riktigt", sa han.

Peter och Kjell Fransson kom tvåa i den historiska klassen av Svenska Rallyt i Umeå.

Peter och Kjell Fransson kom tvåa i den historiska klassen av Svenska Rallyt i Umeå.

Foto: Ingela Karlsson

Bilsport2022-02-28 21:00

Vimmerby MS-föraren kan ändå se tillbaka på en framgångsrik helg i Umeå där han och hans team fick vara en del den första historiska upplagan av VM-rallyt i Västerbotten. Franssons klass avgjordes med totalt sex sträckor under fredagen och lördagen.

– Det var många år sedan jag körde ett riktigt vinterrally. Det var snövallar på upp emot två meter på sina håll. Det är jättesvårt när man inte är van för du måste förlita dig helt på noterna som din assistent ger dig när du inte kan se vilket håll nästa sväng går åt. Bitvis var det dåligt underlag så det gällde att träffa spåret rätt in i varje kurva.

En bit in i tävlingen stod det klart att Kjell Fransson skulle vara med och göra upp om pallplatserna. Till sist blev det även en strid om förstaplatsen.

– Vi fick chansen när den klara ledaren tvingades bryta på lördagen. Nu blev det en tät sekundstrid mot Christer Hedlund och i mål var vi bara en retfull sekund efter. Det var tråkigt att det inte räckte hela vägen, men vi gjorde en riktigt bra tävling och slog många meriterade konkurrenter.

Var det någon miss under vägen som du grämer dig lite extra över?

– På den längsta sträckan på lördagen hade vi en riktigt bra tid på gång. Tyvärr kom vi fel in i en böj och fastnade i en snövall. Det tog ett par sekunder innan vi kom loss, så med facit i hand kostade det oss segern.

Trots det så har Kjell uteslutande positiva minnen från den gångna helgen när vi når honom på måndagen.

– Det känns bra att med god hjälp från hela teamet ha lyckats genomföra resan till Umeå fram och tillbaka på 250 mil utan missöden. Bilen har också hållit ihop väldigt väl. Vi fick byta generatorn mellan fredag och lördag, men annars har allt flutit på. Då ska man veta att jag pressade bilen ordentligt på vissa delar av banan och var uppe i över 8000 varv/minut och hastigheter på dryga 180 km/h.

Hur föll bytet från de värmländska skogarna till Västerbotten ut för tävlingen?

– Jag har bara hört positivt och att det blev klart i helgen att man ska köra VM-rallyt i Umeå i två år till tyder också på det. Visst märktes det att det inte var lika mycket folk ute i skogarna när tävlingen körs så långt norrut, men ambitionen att få till ett riktigt vinterrally lyckades man väldigt väl med.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!