"Det här är bara obegripligt"

Kommunens räkningar för hemtjänst är helt obegripliga. Det anser två pensionärer som också är irriterade över att det inte inte heller finns någon som kan förklara.

Fakturorna för hemtjänste är otydliga och man förstår dem inte, tycker de två pensionärerna.

Fakturorna för hemtjänste är otydliga och man förstår dem inte, tycker de två pensionärerna.

Foto: Mostphotos, Anika Ekstedt

Linköping2019-08-19 20:00

Vi sitter hemma i Elisabeths kök. Vid köksbordet sitter också Margaretha. Framför sig har de högar med räkningar från kommunen. För hemtjänst. Räkningar som de betalar trots att de säger sig inte riktigt veta vad de betalar för. Ändå har de verkligen försökt reda ut detta.

– Jag har arbetat med siffror i hela mitt liv, så det handlar inte om att jag inte skulle förstå. Men det här är bara obegripligt, säger Elisabeth.

Hon och väninnan är strax under 80 år. De är kvinnor som yrkesarbetat i hela sina liv. De vet hur de ska söka information och de drar sig inte för att ringa och fråga. Nu är de arga.

Eller rättare sagt, de har varit arga ett tag över bristen på svar.

– Ingen har kunnat svara på varför räkningarna ser ut som de gör. Tvärtom har jag bara fått höra hur bra det är att jag lyfter frågan, säger Margareta.

Båda kvinnorna heter egentligen något annat. I nuläget väljer de att vara anonyma. Krasst beror det på att de är beroende av hjälp och har på känn att det inte är populärt hos ansvariga, vare sig hos tjänstemän eller politiker i kommunen, att klaga över det rådande systemet.

Men de har fått nog.

– Endera dagen står vi kanske i gula västar utanför stadshuset, säger Margareta med en blinkning åt det franska upproret tidigare i år.

Elisabeth bläddrar bland sina hemtjänsträkningar och visar de senaste.

– Se här, här står en summa under rubriken enhet. Men vad betyder enhet, vad är det för enhet jag har fått? Det står bara en etta, vad betyder det? Jag förstår ingenting, säger hon.

I fakturan står rubriken reducering för självkostnad, här framgår att det också är en enhet.

De är inte ensamma om kritiken mot obegripliga räkningar, hävdar de.

– Nej, långt ifrån, men det är inte alla som orkar, eller vågar att protestera, säger Margareta.

Att räkna ut sin hemtjänstavgift är inte heller gjort i en handvändning, systemet är krångligt. Men det är ingen ursäkt för att fakturorna ser ut som de gör, tycker de båda kvinnorna. Det är kommunens ansvar att se till att de blir begripliga. Det borde gå att specificera vilken typ av hjälp som kunden har fått.

Att något annat företag än kommunen skulle komma undan med att skicka räkningar där det inte framgår vad det är köparen har köpt, anser de båda kvinnorna är osannolikt.

– Nej, det är bara från kommunen som man – rent ut sagt – får sådan här skit, säger Margareta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!