Så åtgärdar kommunen det kritiserade äldreboendet

Efter drygt en månad i kommunal regi så har kommunen påbörjat flera åtgärder för att höja kvalitén på Lindögården.

Stämningen bland de som arbetar på boendet är spänd menar huvudskyddsombudet.

Stämningen bland de som arbetar på boendet är spänd menar huvudskyddsombudet.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2019-08-09 18:00

– Vid ett övertagande behöver man vidta en del åtgärder, säger Vivi-Ann Blomqvist, tillförordnad socialchef på Västerviks kommun.

I åtgärderna hittar man bland annat informationsmöten för anhöriga och personal samtidigt som man påbörjat en översyn för hela verksamheten i hopp om att kunna stärka kvalitén. I övrigt finner man bland annat åtgärder där man har tillsatt extra vårdpersonal till kvällspassen och anställt en extra kock för att ge vårdarna mer tid till dem som bor på hemmet. Kommunen har även gjort två lex Sarah-anmälningar på boendet, baserade på klagomål från anhöriga till boende på hemmet.

– De nytillsatta inom vård- och köksavdelningen på Lindögården utgår från ett behov som vi såg. Sen har vi som praxis inom kommunen att maten ska lagas så lokalt som möjligt på de olika boenden som finns, säger Blomqvist.

Anser ni på kommunen att kvalitén på Lindögården var bristfällig när ni tog över verksamheten?

– Det är svårt för mig att uttala mig om då äldreomsorgen vanligtvis inte ligger på mitt bord. Vad jag hört så ska det inte ha varit några bekymmer, vi har kvalitétssäkrat boendet varje år även innan vi tog över regin.

Krister Wessman är huvudskyddsombud på Lindögården och han tycker att det är för tidigt att uttala sig om kommunens åtgärder:

– Stämningen är spänd bland oss i personalen och många känner sig osäkra. Det är svårt att säga hur övertaget och åtgärderna kommer att påverka driften, men man hoppas på att det blir till det bättre. Alla har det tufft inom vården i dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!