Regionen lanserar dygnet-runt-tjänst

Region Kalmar län inför en ny tjänst som ska möjliggöra hantering av självservicetjänster via telefon oavsett tid på dygnet.

Foto: Pressbild/TT

Kalmar län2019-06-29 11:00

Samma funktion som 1177:s e-tjänster, fast på telefon. Så kan man sammanfatta den nya tjänsten som Region Kalmar län inför på sina vårdcentraler, detta enligt ett pressmeddelande. Primärvårdsdirektören Niklas Föghner berättar:

– Det handlar om att skapa förutsättningar att själv välja hur man vill kontakta vården.

Han säger även till oss att det absolut bästa är att använda 1177:s e-tjänster, men att den nya tjänsten finns för dem som tycker att det är enklare att ringa. Tjänsten går via telefonsvarare och är redan i bruk. Några av de tjänster man nu ska kunna ta del av via telefon är möjligheten att förnya recept och hjälpmedel samt avboka tider. Samtidigt som man har utvecklat den nya tjänsten har man även jobbat på att förbättra knappvalen och gjort all information man kan tillägna sig via självservicetjänsterna tillgänglig på engelska. Inför framtiden har man flera olika digitala satsningar man håller på att ta fram. Niklas berättar för oss om en tjänst man kallar för Vård online som kan komma att likna en sorts artificiell intelligens med direkt respons till patienten i samband med rådgivning. Vård online ska testas i höst på tre vårdcentraler, så projektet är ännu i startgroparna. Dessutom jobbar man på att kunna skicka värden som vikt och blodtryck från utrustning i hemmet till vårdcentralerna. Enligt Niklas är framtiden digital, och han säger till oss att de digitala tjänsterna ska bli fler och tryggare.

Primärvårdsdirektör Niklas Föghner menar att framtiden är digital.
Primärvårdsdirektör Niklas Föghner menar att framtiden är digital.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!