De drar på husvagnssemester – i en Hot Rod

När Anneli Karlsson och Håkan Andersson åkte på sin första gemensamma semester i en Hot Rod med husvagn låtsades hon knyta skorna för att inte bli uttittad på campingen. Nu åker de på semester i sin egen Hot Rod varje år.

En "semicabriolet" från en Renault passade extra väl på Chevan den varma sommaren 2018.

En "semicabriolet" från en Renault passade extra väl på Chevan den varma sommaren 2018.

Foto: Privat

Vimmerby2019-06-14 19:00

– Då var det pinsamt. Jag var ingen biltjej... Jag har nog aldrig knutit skorna så mycket som när vi rullade in på den där campingen. Jag tyckte alla glodde på mig, men de tittade ju på bilen, det fattade inte jag, säger Anneli Karlsson och skrattar åt minnet som ligger så där 12–13 år tillbaka i tiden.

Den gången åkte de på tu man hand för att lära känna varann lite mer, de hade träffats bara några månader tidigare.

Sen dess har familjen, där också Håkans dotter Erica ingår, gjort åtskilliga semesterresor i sin hot rod runt om i Sverige och Europa.

– Ska vi dra husvagn tar vi alltid "rodden".

"Rodden" är en Chevrolet Fleetline från 1948 som byggts om flera gånger och fler lär det säkert bli.

Det var inte den de hade till den där campingen. Det var en lånad pick up. Den egna "rodden" köpte de några år senare.

Håkan har länge varit intresserad av Hot Rod och när Anneli också blivit biten satte de upp några krav: Den skulle vara fyrsitsig, ha stor bagage och vara täckt.

– Det är jättemysigt med öppen bil – när det är sol. Men inte alls när det regnar...

På en fest fick de tips om en Chevamodell som kunde passa.

"Jag tror ägaren vill sälja, hans fru ska bygga hus..." sa tipsaren.

De åkte för att titta och kom hem med Chevan.

Första resan var tänkt till Hot Rod-träffen "Euronats" i England det året, men träffen flyttades, och bilen var heller inte klar för långfärd.

– Han som sålde den hade inte kört så mycket, och det förstod man snabbt. Det var lite skakigt i comforten...

Istället gick första långfärdstrippen till Beligien 2011.

– Det var den gången skyltningen på rundkörningen var så dålig att 200 bilar körde fel...

Året efter höll "Euronats" i Finland. Det var på håret att de hann med.

– Bilen var sliten efter Belgien så jag plockade ner den, säger Håkan.

– Han är känd för att vänta med allt in i det sista, flikar Anneli in.

Avresa var satt till fredagen. På tisdagen kom en kompis förbi och såg hur Chevan stod utan motor och växellåda och hela elsystemet låg på garagegolvet.

– Han hörde av sig till en annan kompis och sa att Håkan och Anneli kommer nog inte med till Finland... Men det löste sig, fast vi kom i väg lite sent för att jag behövde ta ur växellådan en gång till och vid McDonalds i Norrköping fixade vi det sista med inredningen, men i Järna var vi ifatt de andra, berättar Håkan.

En annan gång chockade han Anneli.

– Han kom hem och visade en Renault han ville köpa. Du är inte klok, sa jag.

– Jag ska bara ha taket, sa Håkan.

Renaulten var aldrig av kärran. Men i dag sitter den stora tackluckan från Renaulten, eller semicabriolet som det kallas, på Chevan.

Det blir gärna en del uppmärksamet när de kommer, ensamma eller flera roddar i sällskap.

En gång stannade de på torget i en liten tysk stad för att en bil fått problem med bakaxeln.

– Butiksägarna stängde sina butiker och gick för att titta på bilarna.

I Moseldalen hamnade de i en inomhushall med storbild-TV där tusen och åter tusen tyska fotbollsfans såg Tyskland slå Brasilien med 7-1 i fotbolls-VM.

– Vi är inte alls intresserade av fotboll, men det var jättekul, och inte en skråma på bilarna som stod utanför, trots deras vilda segerfest hela natten.

I annan tysk stad körde ägaren ut sin och personalens bilar så att roddarna fick garage och P-plats på pensionatets inhägnade område.

Anneli har sen länge slutat låtsas knyta skorna.

– Det är väldigt socialt, vi tjejer brukar ha egen bedömning av bilarna, kollar lacken och backspeglar, och det är ofta långbord på kvällarna. Sen kanske vi inte ses annars, men på träffarna är vi en stor familj.

Minnena är många och åren går fort, så det är inte alltid lätt att pricka in vad som var när.

Men bilsemester med Chevan från 1948 blir det varje år, eller nästan. Något år ställde ett byggprojekt därhemma till det. Men annars.

– Vi har nog aldrig campat med vanligt folk...

Men så kommer de ihåg ett tillfälle när de hamnade på en "vanlig" camping. Då fick Håkans dotter Erica stora ögon:

"Men vad gör de med vanliga bilar på en camping..?"

– Hon hade ju bara campat på Hot Rod-träffar förut, säger han.

En gång blev han utskälld för bilen.

– Det var på "skräpan" i Vimmerby och en man som inte gillade att jag tog den bilen dit.

I sommar tar de "rodden" till den årliga träffen i Högbo bruk, och kanske västkusten och Öland...

Hot rod

Hot Rod är ursprungligen en benämning på en ombyggd amerikansk öppen bil, så kallade roadsters, tillverkade innan år 1949. Begreppet används numera mer brett och innefattar då även täckta vagnar, bilar tillverkade så sent som 1969. En Hot Rod är dock alltid ombyggd.

Hot Rod-kulturen uppstod i USA åren efter andra världskrigets slut. Amerikanska soldater hade sett små, lätta och snabba sportbilar från MG, Ferrari, och Morgan i Europa. Dessa bilar erbjöd goda prestanda och mycket körglädje, och väl hemma i USA började hemvändande krigsveteraner att modifiera gamla bilar för att efterlikna dessa egenskaper. Svenska Hot Rod-entusiaster är organiserade i Swedish Street Rod Association.

(Källa: Wikipedia)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!