Femteklassare ”burades in”

Innanför stängda dörrar, i så kallade celler, skulle femteklassarna på Överums skola lösa problem på måndagsförmiddagen.

William Carlson och Elliot Pettersson sprang mellan cellerna för att inte förlora dyrbar tid. Totalt hade de 50 minuter på sig att lösa alla uppgifter.

William Carlson och Elliot Pettersson sprang mellan cellerna för att inte förlora dyrbar tid. Totalt hade de 50 minuter på sig att lösa alla uppgifter.

Foto: Lotta Gometz

Överum2019-03-18 19:00

Då arrangerades nämligen ”Prison house” på Överums fritidsgård, ett samarbete mellan fritidsgården och biblioteket inom ramen för ett läsförståelseprojekt.

I grupper om två eller tre tog sig eleverna an de olika uppgifterna – somliga ivrigt, andra i ett lite lugnare tempo.

Fritidsledaren Gun-Britt Rindstål är initiativtagare till tävlingen som arrangeras för fjärde året i rad.

– Vi får låna femteklassarna under en svenskalektion för att genomföra det här, säger hon.

– Idén fick vi här på fritidsgården efter ett besök vi gjorde på "Prison Island" i Linköping för några år sedan, berättar hon.

I en av fängelsecellerna hittar vi Alva Krafft, Enia Kinnamalm och Viam Ahmed. De letar information i några gamla Västerviks-Tidningar. Det gäller bland annat att ta reda på hur det gick för ett visst lag i en innebandytävling. Resultatet hittar de ganska snabbt när de bläddrat sig fram till sportsidorna.

– Svårast hittills var uppgiften i musikrummet (en av de sammanlagt tio ”cellerna”). Där skulle man bilda namn på olika instrument, berättar de.

I ett rum bredvid sitter William Carlson och Elliot Pettersson och letar i en bok. I den ska de hitta svar på en rad frågor de fått med sig in. Svårt, tyckte de.

– Lättast hittills har varit att bilda nya ord av bokstäverna i tre påhittade ord. Det skulle bli namn på yrken, berättar de.

Tiden går snabbt när man har roligt och klurar på problem. Snart är det dags för eleverna att komma ut i friheten igen, och samlas för en genomgång i cafeterian.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!