Så borde bankerna fungera

Att ta bort kontanthanteringen i samhället sparar stora pengar åt bankerna, menar insändarskribenten.

Att ta bort kontanthanteringen i samhället sparar stora pengar åt bankerna, menar insändarskribenten.

Foto: Martina Holmberg / TT

Insändare2019-03-14 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Chefen för Bankomat AB (ägt av storbankerna och fristående sparbanker) skrev nyligen här på Opinion att det vore bättre om samhället tog över ansvaret för penninghanteringen. Sällan har man väl hört banker förespråka socialisering av något de har monopol på! Så ser också remissvaren ut från bankvärlden på Riksbankens utredning om kontantansvaret i samhället. Grönköpings Veckoblad intervjuade lokale Sparbanksdirektören om varför de vill ta bort insättnings- och uttagsautomater och han menade att det var för mycket besvär med sådana.

Självklart tjänar man inte stora pengar på att ge denna service åt allmänheten, om den inte avgiftsbeläggs. Men kundservice har ju ett värde i sig. Att man tvingar in allmänheten att allt mer betala med kort och swish ger garanterade intäkter år bankväsendet, på varenda transaktion.

En annan märklighet är alla de bolag som erbjuder dig att låna pengar till bästa ränta. De tar dina uppgifter och vidarebefordrar till banker och andra långivare. Påminner om inkastare som på gatan utanför krogar skulle locka in folk. Självfallet får de provision, men hur är det med ”banksekretessen” när personliga data insamlats av utomstående?

Sedan bör förstås alla de som har bankoktroj vara med och dela på kakan om Bankomat AB lider, Bynk, Collectum, Ikano, Bluestep med flera.

Sedlar ur bankomat måste vara nya och fräscha, men bankerna har ju bra erfarenhet av att tvätta pengar. Beredskapshänsyn är viktigt, att ha en tjock plånbok, när alla digitala system kan rasa. Några tankar om hur en bank borde fungera.