Turismen bra för integrationen

Besöksnäringen växer så det knakar och många av dem som anställs har utländsk bakgrund. I en ny rapport beskrivs näringen som en integrationsmotor. Kadrija Husic började sommarjobba på Astrid Lindgrens Värld som 17-åring. Där är han kvar än i dag – 22 år senare.

ALV:s vd Jocke Johansson berättar att en stor del av företagets anställda har utländsk bakgrund.

ALV:s vd Jocke Johansson berättar att en stor del av företagets anställda har utländsk bakgrund.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2019-03-10 15:00

Under 2000-talet har sysselsättningstillväxten i besöksnäringen varit tre gånger så stor som den övriga arbetsmarknaden. Närmare 70 000 fler är sysselsatta i näringen idag jämfört med vid millennieskiftet och totalt jobbar drygt 200 000 personer inom branschen.

Dessutom har mer än vartannat nytt jobb sedan millennieskiftet gått till utlandsfödda och över 40 procent av näringens sysselsatta är idag utrikesfödda. Det är nästan dubbelt så stor andel som Transport och magasinering – den näringen med näst störst andel.

Detta visar en ny rapport från branschorganisationen Visita.

– Ett av de bästa sätten för att människor ska bli integrerade i ett nytt land är att få dem i jobb. Siffrorna är tydliga. Besöksnäringen är en integrationsmotor, säger Visitas vd Jonas Siljhammar som en kommentar till rapporten.

En som kan skriva under på det är Kadrija Husic. 1992, när han var tolv år gammal, kom han tillsammans med sin syster och sin mamma till Sverige från krigets Bosnien. 1997 kom han i kontakt med besöksnäringen för första gången då han fick sommarjobb på Astrid Lindgrens Värld. Där är ”Cadde”, som han kallas, kvar än i dag – nu som park- och fastighetsansvarig.

– Jag var 17 år när jag och en kompis knallade upp till chefen på ALV och presenterade en idé. Då var det ju grusparkering intill parken och det dammade massor, så vi frågade om vi kunde få stå vid utfarten på eftermiddagarna och erbjuda tvätt av bilrutorna för en tia. Men självklart kunde de inte släppa in oss på det sättet.

– Sedan gick det ett par veckor och på något sätt gillade han väl oss, för han ringde tillbaka och frågade om vi ville ha sommarjobb istället. Och vi som inte ens visste vad sommarjobb var, skrattar ”Cadde”.

I dagens roll som park- och fastighetsansvarig, har ”Cadde” nära kontakt med många anställda med en bakgrund som liknar hans egen.

– A och O för att komma in i samhället är att lära sig språket och få ett jobb. Språket är helt avgörande – inte minst för att förstå de gömda koderna som finns i samhället och som gör det så svårt att komma in i det. Sedan kommer jobb. Där är besöksnäringen en väldigt bra bransch, liksom ALV är viktig lokalt.

Kan du med dina erfarenheter och ditt jobb bidra på ett annat sätt än många andra, tror du?

– Jag vet inte. Men jag vet ju att alla inte har samma förutsättningar och att man måste få lite extra back up om man har det lite svårare – oavsett vad det handlar om.

– Jag brukar försöka prata med de nyanlända tjejerna och killarna som kommer och jobbar hos oss om just språket. Du får självförtroende, du vågar uttrycka dig, du vågar ta för dig, du vågar ställa krav och kräva dina rättigheter. En person kan ha rätt idéer och bra tankar, men kan inte uttrycka det. Det är språket som är grunden till integration, menar ”Cadde”.

Astrid Lindgrens Världs vd Jocke Johansson bekräftar branschorganisationen Visitas slutsatser.

– Trenden är densamma hos oss som den är i övriga branschen. Vi har ökat antalet anställda och årsverken kraftigt de senaste åren och en stor del av de personer som anställs här är utrikesfödda, berättar han.

– Vi verkar i en mångkulturell bransch och om vi på Astrid Lindgrens Värld och andra lokala företag inom besöksnäringen kan underlätta integrationen är jag väldigt glad. Som stor arbetsgivare och med många unga anställda utgör vi nog en bra arena för människor med olika bakgrund att mötas. Samtidigt är en variation av bakgrunder, kön och åldrar berikande för oss som företag, säger Jocke Johansson.

I en ny rapport beskrivs besöksnäringen som en integrationsmotor.
I en ny rapport beskrivs besöksnäringen som en integrationsmotor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!