Känslig post hamnade fel

Socialförvaltningen i Vimmerby har gjort en anmälan till Datainspektionen efter att ett rekommenderat brev med en utredning och uppgifter om personliga förhållanden hamnade helt fel. ”Det ska inte kunna hända. Men någonstans har någon brustit i våra rutiner”, säger Roinne Asp, distributionschef på PostNord.

Roinne Asp, distributionschef på PostNord, beklagar det som hänt. "Det ska inte kunna ske, men någonstans har det brustit".

Roinne Asp, distributionschef på PostNord, beklagar det som hänt. "Det ska inte kunna ske, men någonstans har det brustit".

Foto: Jenn Hultberg

Vimmerby2019-02-25 21:00

Ett brev som innehöll en utredning med uppgifter om personliga förhållanden har skickats rekommenderat men levererats till fel mottagare. Brevet var rätt adresserat av socialförvaltningen i Vimmerby men det är inte där som bristen ska ha uppstått utan efter inlämning för posthantering.

– Som vårdgivare ser vi mycket allvarligt på det som inträffat. Det var det första vi tog reda på, att inte vi felat. Men vi har hanterat det här korrekt efter de rutiner vi har, att dokument som innehåller personuppgifter ska skickas rekommenderat. Detta ska vara ett säkert sätt där försändelsen bara kan lämnas ut mot kvittens och mot uppvisande av legitimation, säger kvalitetssamordnare Hanna Alsér.

Socialförvaltningen blev uppmärksammad på att brevet med personuppgifter hamnat helt fel av mottagaren.

– Vi blev kontaktade av ett företag som kvitterat ut det här brevet och bad om att få tillbaka utredningen som rekommenderad post. I det här fallet följer vi ju våra rutiner och kan inte göra så mycket mer än det vi gjort genom att underrätta PostNord om vad som hänt och vi har också gjort en anmälan till Datainspektionen, säger Hanna Alsér.

Roinne Asp, distributionschef på PostNords distributionsområde Linköping, är bedrövad över det som inträffat. Han fick veta vad som hänt tidigare idag.

– Jag har inte varit med om det tidigare. Det är extremt ovanligt. Jag åker till Vimmerby imorgon för att prata med ledning och samtlig personal om vad som hänt. Någonstans har det brustit.

Kommer ni att se över era rutiner efter det här?

– Vi har solklara rutiner sedan länge, rekommenderade brev ska lämnas ut mot kvittens och uppvisande av legitimation. Någon medarbetare har inte följt rutinerna. Vi kommer att reda ut vad som hänt och innan jag har sett anmälan kan jag inte säga så mycket mer än att det här får och ska inte kunna hända. Det är väldigt olyckligt att tredje part drabbas på det här sättet.

Den person som är drabbad av röjda personuppgifter är informerad. Hanna Alsér säger att man inte behöver känna oro för att misstag som det här ska inträffa.

– Som brukare eller medborgare brukare kan man känna sig trygg i hur vi hanterar uppgifter som handlar om utredningar eller är av känslig karaktär. Det finns ingen anledning till oro, det är verkligen något ovanligt att det går så här tokigt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!