Många elever i specialgrupper

Hur man löst stödet till elever med särskilda behov varierar från skola till skola i kommunen. Det framgår av en utredning som gjorts.

Magnus Bengtsson, förvaltningschef.

Magnus Bengtsson, förvaltningschef.

Foto: Arkiv

Västervik2019-02-07 21:01

Barn- och utbildningsförvaltningen har utrett vad som hänt efter att de särskilda undervisningsenheterna lades ner 2012. Tidigare fanns särskilda små skolor för barn med särskilda behov. Tanken med nedläggningen var att eleverna skulle få gå i vanliga klasser, men få särskilt stöd. I veckan presenterades utredningsresultatet för barn- och utbildningsnämnden.

Utredningen visar att det startats särskilda undervisningsgrupper på skolor runt om i kommunen. De grupperna har fler elever inskrivna än vad de tidigare särskilda undervisningsgrupperna hade. En förklaring är att det i dag är fler elever som får diagnoser, framförallt i autismspektrat. Utredningen säger också att fallen med tiden blivit mer komplicerade – fler har utåtagerande problematik.

Förvaltningschefen Magnus Bengtsson tycker att en sak framgår av utredningen:

– I utredningen ser vi att stödet ser väldigt olika ut mellan skolorna. Det behöver inte vara fel. Stödet ska vara anpassat efter individen, och behoven ser olika ut. Men vi måste försäkra oss om att stödet är likvärdigt över hela kommunen.

Barn- och utbildningsnämnden godkände informationen. Utredningen ska fogas till svaret på en motion som Socialisterna skrev för ett år sedan. Där föreslår man inrättande av särskilda pausskolor i kommunen för att ge stöd åt elever med särskilda behov.

Förslaget så här långt har varit att socialisternas motion ska avslås – men det blir kommunfullmäktige som defintivt tar ställning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!