"Vi måste bygga tillit bland eleverna"

Skolan kan inte följa vad som sägs på sociala medier. Däremot kan man försöka rusta eleverna för en ny digital verklighet. Så lyder kommunens strategi när det gäller nätkränkningar.

Förvaltningschefen Magnus Bengtsson och barn- och utbildningsnämndens ordförande Marcus Fridlund (S) tycker båda att det är viktigt att man ger kommunens barn- och ungdomar kunskaper för hur man ska agera i sociala medier.

Förvaltningschefen Magnus Bengtsson och barn- och utbildningsnämndens ordförande Marcus Fridlund (S) tycker båda att det är viktigt att man ger kommunens barn- och ungdomar kunskaper för hur man ska agera i sociala medier.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2019-02-07 09:00

Med hjälp av pengar från Sparbanksstiftelsen har tjänstemännen Charlotte Löthman och Charlotta Chronéer gjort en förstudie om nätkränkningar bland elever i Västerviks kommun.

I förstudien har de både gjort en genomgång av befintlig forskning, men ockås pratat med lärare, elever och kuratorer i Västervik. Rapporten visar bland annat att det finns en osäkerhet när det gäller vad som är skolans-, och vad som är hemmets ansvar när det gäller vad som händer på nätet. Enligt de intervjuade lärarna är man bra på att agera när något väl har hänt, däremot är man inte lika bra på det förebyggande arbetet.

En slutsats är, enligt förvaltningschefen Magnus Bengtsson, att frågor som rör sociala medier måste finnas med mer i undervisningen.

– Eleverna efterlyser att skolan ska ta upp sociala medier inte bara när något går fel. Vi måste bygga en tillit bland eleverna så att de vågar att vända sig till oss om något händer, säger Magnus Bengtsson.

Barn- och utbildningsnämndens ordförande Marcus Fridlund (S) menar att skolan kan behöva agera även på det som sker utanför skoltid:

– Även kränkningar som sker på fritiden blir ett problem för skolan.

Nu vill man gå vidare med ett treårigt projekt. Det är flera saker som behöver göras.

* Arbeta förebyggande. Diskutera med elever både hur man uppför sig mot andra på nätet, och vad man gör om man utsätts för trakasserier.

* Utbilda vuxenvärlden. Vilka appar är det eleverna använder, och vad är det som kan förekomma där? Där ingår också att hitta samarbetsformer med barnens vårdnadshavare.

* Kartlägga förekomsten av nättrakasserier i kommunens skolor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!