Civila insatspersoner utbildas i vår

I vår arrangeras den första utbildningen för kommunens "cipare". CIP står för Civil Insats Person, en resurs i väntan på räddningstjänsten.

Peter Helge betonar att det alltid är frivilligt att ge sig iväg om man som "cipare" får ett larm. Kännedom om att det inträffat något får man via sms/en app i telefonen.

Peter Helge betonar att det alltid är frivilligt att ge sig iväg om man som "cipare" får ett larm. Kännedom om att det inträffat något får man via sms/en app i telefonen.

Foto: Kristina Westring

Västervik2019-01-27 08:00

I höstas kunde vi berätta att enheten för räddningstjänst och samhällsskydd hoppades på att kunna införa detta på en rad orter i kommunen dit samhällets räddningsresurser har lång framkörningstid.

Ett första informationsmöte hölls i Blankaholm i slutet av september.

– Nu är det klart att även Totebo/Yxered, Dalhem, Vråka och Getterum/Hjorted hakar på, säger Peter Helge, verksamhetsansvarig vid räddningstjänsten.

Han förklarar att kontakten och organiseringen sker via samhälls- eller bygdegårdsföreningar på de respektive orterna.

I korthet handlar CIP om att intresserade civilpersoner ges grundläggande utbildning i brandsläckning, förstahjälpen och hur man använder en hjärtstartare.

Och tack vare sponsring från Tjustbygdens Sparbank har man kunnat köpa in utrustning, som hjärtstartare och brandsläckare, till ett tiotal orter. Utrustning som samhällsföreningarna, eller motsvarande, äger och förvarar.

I mars hålls den första utbildningen för dem som anmält sig.

– Det handlar om totalt sex timmars utbildning, berättar Peter Helge.

Andra orter där man tänkt sig utbilda CIP-personer är Edsbruk, Hasselö, Odensvi, Blackstad, Ukna, Eknö, Almvik och Gunnebo.

– Förhoppningen är att vi kan få ihop 6–10 personer på varje ort som kan delta i utbildningen, säger Peter Helge.

– Skärgårdsborna har visat intresse och jag har ett möte inbokat med dem i april.

Nya utbildningstillfällen kommer att anordnas efter hand.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!