"Trafikverket måste ta sitt ansvar"

"Trafikverket måste ta sitt ansvar och bygga bort obevakade järnvägsövergångar." Det säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör vid Kalmar länstrafik, med anledning av onsdagens olycka mellan Falerum och Överum.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Falerum2019-01-23 16:31

Ett stort räddningspådrag sattes in efter att ett persontåg på Tjustbanan kolliderat med en personbil vid en obevakad järnvägsövergång strax söder om länsgränsen mellan Östergötland och Kalmar, på sträckan mellan Falerum och Överum.

Klockan var 10.54 när SOS larmades.

Efter kollisionen hamnade bilen i diket och föraren, en man i 30-årsåldern, avled senare på sjukhus.

Enligt trafikdirektör Karl-Johan Bodell skulle olyckan troligtvits ha undvikits om övergången hade varit bevakad med någon form av signalsystem eller bommar.

– Nu var den inte det och det finns ett stort antal liknande övergångar på både Tjustbanan och Stångådalsbanan, säger han.

Vet du hur många det rör sig om?

– Nej, men det är en ansenlig mängd.

Finns det någon säkerhetsutrustning över huvud taget vid dessa övergångar?

– Nej.

Vad är det för regler som gäller för lokföraren och bilföraren?

– Lokföraren ska signalera före övergången. Föraren av bilen måste lita till sin syn och iaktta stor försiktighet.

Förra lördagen omkom en man i 35-årsåldern då ett tåg kolliderade med mannens bil på Stångådalsbanan mellan Rimforsa och Kisa. Hur säkert är det att åka tåg, anser du?

– Väldigt säkert skulle jag säga. I den här typen av olyckor är det tyvärr så att de som sitter i bilen riskerar att råka mest illa ut.

Säkert säger du, även om man sitter utan säkerhetsbälten.

– Ja, även då.

Vilket är bästa sättet att bygga bort olyckor mellan tåg och personbil?

– Att se till så att obevakade järnvägsövergångar förses med antingen bommar eller signalsystem.

Vem har ansvaret för det?

– Trafikverket.

Thomas Johansson, presskommunikatör på Trafikverket, uppger att man just nu håller på att se över landets många plankorsningar där ett stort antal, drygt 3 000, är oskyddade med eller utan så kallade kryssmärken.

– Det är ett digert arbete som återstår och kommer såklart att ta en hel del tid i anspråk.

Hur prioriteras dessa korsningar?

– Vi tittar först på plankorsningar som ligger nära skolor, bostadsområden och köpcentrum.

Vilka åtgärder kan vara aktuella vid dessa platser?

– Tunnlar eller broövergångar kan vara två alternativ.

Vad kan man göra för att förbättra säkerheten vid obevakade övergångar där det inte rör sig lika stora folkmassor?

– Förbättra sikten genom att röja närliggande skog. Bommar och olika typer av signalsystem.

Läs mer: Bilist avled efter tågolycka

Läs mer: Frågetecken kvarstår

Läs mer: Tekniska utredningen klar

Fakta

Stångådalsbanan

Stångådalsbanan är järnvägen mellan Linköping och Kalmar. Den går delvis gemensamt med Tjustbanan och delar sig vid Bjärka-Säby, där Tjustbanan går vidare till Åtvidaberg och Västervik och Stångådalsbanan fortsätter söderut mot Hultsfred och Kalmar.

Kryssmärke

Ett kryssmärke sätts upp där väg korsar järnvägsspår i plankorsning, undantaget spårväg. Kryssmärket varnar trafiken för att vägen korsar trafik som inte har möjlighet att väja, varför vägtrafiken generellt har väjningsplikt mot spårtrafiken undantaget vissa industrispår. I de flesta fallen är märket kompletterat med andra vägtrafikmärken eller med hinder för att förhindra kollisioner, till exempel stoppskylt eller helbommar.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!