USA en vit fläck på kartan för ALV

När amerikanerna i "Allt för Sverige" besökte Astrid Lindgrens Värld verkar de ha utökat turistantalet från USA rejält. Den amerikanska marknaden är nämligen ingen som parken fokuserar på.

Amerikanerna kommer till Vimmerby och får upptäcka Astrid Lindgrens sagovärld. Här Ashley Mullinax och Kyle Johnson.

Amerikanerna kommer till Vimmerby och får upptäcka Astrid Lindgrens sagovärld. Här Ashley Mullinax och Kyle Johnson.

Foto: SVT

Vimmerby2018-11-02 10:58

Nu närmar sig finalen i SVT-programmet "Allt för Sverige" med stormsteg. På söndagen avgörs det vem av amerikanerna med svenska rötter som vinner och får möjlighet att träffa sin avlägsna, svenska släkt. Längs resan har de fått lära sig allt om sina förfäders hemland, det har varit Abba-quiz, nationaldagsfirande och lektion för att lära sig skillnaden mellan Sverige och Schweiz. Men när amerikanerna i det femte avsnittet besökte Vimmerby och Astrid Lindgrens Värls framgick det tydligt att det fanns en kunskapslucka: De hade dålig koll på Astrid Lindgren och hennes karaktärer.

– Jag visste att hon var omtyckt, men inte att hon närmast är dyrkad av så många, sa en av deltagarna.

Amerikanerna fick se sig omkring i parken och uppleva några av föreställningarna.

– Det är så fridfullt här. Hade det varit en nöjespark i USA hade det varit kaos, var reflektionen från en av deltagarna.

Efter besöket på ALV fick deltagarna i "Allt för Sverige" även chansen att besöka Emils Katthult på gården Gibberyd. Där fick de övernatta i drängen Alfreds stuga och serverades den klassiska köttsoppan till middag.

– Vi hade inte hört talas om Emil tidigare så att få den unika chansen att bo i Katthult och lära sig mer om berättelsen var riktigt häftigt.

Att just amerikaner verkar ha begränsad koll på Astrid Lindgren och hennes berättelser bekräftas när vi kontaktar ALV. Antalet turister från USA visar sig vara ytterst begränsat bland besökarna.

– Det är inte särskilt mycket turister från USA som besöker parken. Filmerna och böckerna finns tillgängliga på den marknaden, men amerikaner verkar inte ha tagit till sig historierna i så stor utsträckning. Jag tror även att det geografiska avståndet är en stor anledning till att de inte hittar hit, säger Lena Möller, som är marknads- och försäljningschef på Astrid Lindgrens Värld, om det klena intresset från andra sidan Atlanten.

Har ALV satsat något på marknadsföring i USA?

– Nej, det är ingen marknad som vi riktar oss till. Vi lägger krutet på Danmark och Tyskland där vi vet att intresset för Astrid är stort och eftersom det inte ligger så långt bort så har de bättre möjlighet att ta sig hit. I år har vi sett ett uppsving av besökare från Danmark eftersom deras valuta är stark mot vår för tillfället så de får mycket för pengarna. Däremot så är det lite tvärtom mot Norge där vi tappat lite, säger Lena Möller.

Finns det andra länder som ni märkt ett ökat intresse från?

– Nej, Tyskland och Danmark är i särklass störst. I framtiden kan det kanske finnas en möjlighet att locka fler besökare från Östeuropa om vi får till en ny miljö med Karlsson på taket då det är känt att han är extra populär i exempelvis Ryssland, säger Lena Möller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!