ALV kammade hem hela två utmärkelser

Hur står sig varumärket Astrid Lindgrens Värld egentligen? Bäst i Sverige i sin kategori, visar det sig. På torsdagskvällen kammade sagoparken hem priset för årets Nöjesattraktion.

Lena Möller, marknadschef för Astrid Lindgrens Värld, med årets Swedish Brand Awards som ALV vann på torsdagskvällen.

Lena Möller, marknadschef för Astrid Lindgrens Värld, med årets Swedish Brand Awards som ALV vann på torsdagskvällen.

Foto: Privat

Vimmerby2018-09-20 20:24

Förra året vann Astrid Lindgrens Värld Swedish Brand Awards utmärkelse "Nöjesattraktioner", en tävling där varumärken från ett 35-tal olika branscher mäts i bland annat kundnöjdhet och starkast varumärke. Även i år var parken nominerad inom samma kategori och motståndet stod denna gång mot Liseberg och Vasamuseet. På torsdagskvällen vid Swedish Brand Awards årliga prisutdelning i Stockholm stod det klart att sagoparken från Vimmerby stod sig starkast av motståndarna.

– Det känns helt fantastiskt, vi vann! säger Lena Möller, marknadschef på ALV och den som var på plats i Stockholm för att ta emot utmärkelsen.

– Det här är jätteroligt, ett betyg på att det värdskap som vi alla inom parken jobbar så mycket med faktiskt slår igenom.

Nomineringarna baseras på dels Nöjd kundindex, alltså besökarnas betyg, samt varumärkeskännedom.

– Det känns ju extra kul att det här är ett betyg som vi får av gästerna, säger Lena Möller.

Vad tror du har gjort att ni vunnit utmärkelsen två år i rad?

– Jag tror att det handlar om att alla vi som jobbar här bidrar med det viktiga värdskapet.

Förutom utmärkelsen Nöjesattraktion kammade ALV även hem ytterligare ett pris.

– Vi kom på andra plats på totalen av alla varumärken. Där vann Yes och Gekås Ullared kom på tredje plats, säger Lena Möller.

Pippi och hennes gäng har fått bäst betyg av besökarna i nöjd kundindex, samt att ALV:s varumärke är mest känt. Det har gjort att parken vunnit utmärkelsen årets Nöjesattraktion.
Pippi och hennes gäng har fått bäst betyg av besökarna i nöjd kundindex, samt att ALV:s varumärke är mest känt. Det har gjort att parken vunnit utmärkelsen årets Nöjesattraktion.
Swedish Brand Award

* Evimetrix Swedish Brand Award delar ut pris till Sveriges starkaste varumärken. Utmärkelsen genomförs sedan 2002

* Undersökningen baserar sig på Nöjd Kund Index NKI

* Erfarenheter och attityder gentemot cirka 500 varumärken inom 35 olika branscher mäts

* Evimetrix väger sedan NKI mot kännedom vilket resulterar i varumärkets styrka

* Även 2017 vann Astrid Lindgrens Värld kategorin "Nöjesattraktioner", då mot Kolmården och Liseberg

Källa: Evimetrix

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!