Väntade en månad på sophämtning

Först tömdes inte sopkärl nummer ett i delar av villaområdet på fyra veckor. Sedan kom sopbilen och tömde samma tunna två dagar i rad. ”Man vet inte om man ska skratta eller gråta”, säger en drabbad.

Torbjörn Swahn, vd på Vimmerby Energi & Miljö, beklagar det inträffade.

Torbjörn Swahn, vd på Vimmerby Energi & Miljö, beklagar det inträffade.

Foto: Vimmerby Energi & Miljö

Vimmerby2018-08-13 06:00

I Ludvigsborgsområdet i Vimmerby töms sopkärl nummer ett, som bland annat innehåller matavfall och restavfall, varannan torsdag.

Torsdag 12 juli gjordes det som det skulle. Men sedan dröjde det. Torsdagen två veckor senare kom ingen sopbil till vissa av hushållen, utan de boende där fick vänta nästan två veckor ytterligare. Tömningen gjordes i onsdags 8 augusti – alltså i stort sett fyra veckor efter senaste tömningen.

Det kanske mest anmärkningsvärda är dock att dagen efter tunnan tömdes, torsdag 9 augusti, var det ny ordinarie tömningsdag – och då kom bilen igen.

– Kärl ett töms inte på fyra veckor, sedan töms den två dagar i rad. I torsdags åkte de alltså runt med bilen och tömde i stort sett tomma kärl. Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta, säger en person boende i området, som dock vill vara anonym.

– Stanken från matresterna och alla vita maskar som hade bosatt sig i tunnan var inte särskilt rolig efter fyra veckor med 30-gradig värme. Sedan känns det ju som ett hån – både mot oss och mot alla de som faktiskt väntar på tömning runt om i kommunen – att de kommer hit igen dagen efter.

Torbjörn Swahn, vd på Vimmerby Energi & Miljö (VEMAB), är inte nöjd med det inträffade:

– Det är beklagligt att det blivit så och här har det blivit sämsta utfallet när rättelsen görs dagen innan ordinarie hämtning.

– Den missade hämtningen, som varit tidigare, lägger vi in som avvikelse och då ska entreprenören rätta till det och tömma den tunnan så fort de kan och det har man gjort. Men man ska också ta alla kärl som ingår i den ordinarie rutten och då kan det tyvärr bli så här, säger Torbjörn Swahn, vd på Vimmerby Energi & Miljö.

Efter problem med den förra leverantören av sophämtningen engagerade VEMAB en ny leverantör tidigare i år.

Tycker du att den tidigare problematiken med missade tömningar fortsatt i samma utsträckning?

– Det är svårt att jämföra en sommar med en annan. Vi såg nog risken att det kunde bli lite problem i sommar i och med att det kom in en ny entreprenör och nya rutter infördes, vilket i sig är en stor utmaning, säger Thorbjörn Swahn.

– Under sommaren har vi jobbat på att förbättra arbetssättet och det måste säkerställas att det blir betydligt längre utbildningstid för semestervikarier både på chaufförssidan, på transportledarnivå och i våra kundtjänster.

Så det ska bli bättre?

– Ja, vår absoluta ambition är att det här inte får upprepas. Vi ska inte ha en sommar till med det här debaclet, säger Thorbjörn Swahn.

Först tömdes inte soptunnorna i villaområdet i Vimmerby på fyra veckor. Sedan tömdes de två dagar i rad.
Först tömdes inte soptunnorna i villaområdet i Vimmerby på fyra veckor. Sedan tömdes de två dagar i rad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!