Romeo, Julia & Volvo V60

Romeo och Julia Àr vÀrldens mest berömda kÀrlekshistoria. Dramat utspelar sig i italienska Verona och nu förstÄr vi plötsligt varför provkörningen av nya Volvo V60 genomförs just hÀr. Sportkombin bjuder ocksÄ pÄ en passionerad kÀrlekshistoria och det första mötet etsar sig fast i minnet. TyvÀrr har inte alla familjer rÄd att fÄ till ett stabilt förhÄllande med nya V60, men de som lyckas kan se fram emot mÄnga lyckliga Är tillsammans!

Foto: Fotograf saknas!

Volvo2010-09-14 07:25


Volvo S60 drunknade i lovord efter den första provturen och dÄ kan det vÀl inte skilja sÄ mycket med V60? Det Àr i grund och botten exakt samma bil, dÀr enbart baken har förÀndrats. Men det finns en skillnad som mÄnga kunder inte kommer lÀgga mÀrke till - för medan S60 tillverkas i belgiska Gent sÄ Àr V60 svensk sÄ det knakar i björkarna. 240 bilar om dagen ska nÀmligen lÀmna bandet i Torslandafabriken.

Arv frÄn 1800ES
Till det yttre Ă€r det lĂ€tt att trivas med nya Volvo V60. FrĂ„n den lĂ€ckra nosen till motorhuven, vidare över taket och slutligen baken som har likheter med 1800ES kĂ€nns det sportigt. Bilen Ă€r designad mer Ă„t coupĂ©hĂ„llet Ă€n en traditionell kombi och kĂ€nslan förstĂ€rks sĂ„ fort man placerat baken i nĂ„gon av de fyra lagom skĂ„lade sportstolarna. Det Ă€r snyggt, prydligt och lĂ€tt att trivas men samtidigt har det inte gjorts alltför stort avkall pĂ„ utrymmena. De bakre ryggstöden kan med ett enkelt handgrepp fĂ€llas i proportionerna 40/20/40 för att skapa ett helt plant lastutrymme. Även det frĂ€mre passagerarryggstödet Ă€r fĂ€llbart, vilket ger goda möjligheter att kombinera passagerare och last. Bagageutrymmet rymmer 430 liter, vilket Ă€r femton liter mindre Ă€n i V50, men utan baksĂ€tespassagerare ryms 1 241. Det handlar helt enkelt mer om lust Ă€n last.

MÄnga motorer
SÀljpremiÀren rullar av stapeln i november och vi har kört den förvÀntade storsÀljaren: dieselfemman V60 D3 som bjussar pÄ 163 hÀstar å la 290 000 kronor. Med sexvÀxlad manuell lÄda hÄlls förbrukningen till runt 0,55 liter milen, sprinten till hundra klaras av pÄ 9,4 sekunder och det roliga tar slut vid 220. Bakom ratten Àr det riktigt underhÄllande lÀngs de slingriga vÀgarna mellan olika vinodlingar men samtidigt stabilt, tryggt och tyst. Naturligtvis erbjuds Àven D5:an pÄ 205 hÀstkrafter och en snÄl DRIVe-diesel pÄ 115.
Är du ute efter bensinare sĂ„ finns inte mindre Ă€n fem olika motorer: T6 (304 hk), T5 (240 hk), T4 (180 hk), T3 (150 hk) samt 2,0T (203 hk). Oavsett maskin fĂ„r köparen en komfortabel och snygg familjebil vars sĂ€kerhet Ă€r i vĂ€rldsklass. För visste du att V60 erbjuds med allt ifrĂ„n adaptiv farthĂ„llare till fotgĂ€ngarskydd med automatiskt bromssystem? Efter provkörningen Ă€r det med ett visst vemod vi parkerar testkĂ€rran som vĂ€ckt ett starkt habegĂ€r hos oss under vistelsen i Verona. Romeo fick inte sin Julia, dĂ€remot lĂ€r mĂ„nga fĂ„ till en romans med nya Volvo V60!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!