Nedgången i försäljningen, som landade på 45 752 bilar under månaden, beror också på lägre säljsiffror i Kina, enligt biltillverkarens pressmeddelande.

Trots januariresultatet räknar Volvo Cars fortsatt med en total ökning för helåret 2020.

Bolagets suv-modeller står för 67,9 procent av den totala försäljningen under månaden, med XC60 som flaggskepp, följd av XC40 och XC90.

Intresset för laddbara bilar fortsätter att öka och försäljningen steg med 63,3 procent jämfört med januari förra året. De utgör 13,4 procent av alla Volvobilar som såldes under månaden, jämfört med 7,5 procent i januari förra året.

Volvo Cars mål är att 20 procent av alla bilar som säljs under 2020 ska vara plug-in-hybrider, enligt pressmeddelandet.

Januariförsäljningen i USA steg med 5,2 procent medan den backade 16,2 procent i Kina. I Europa minskade försäljningen med 12,9 procent.