Liten storspelare

PÄ sjuttiotalet var de kostymprydda gentlemÀnnen pÄ Volkswagens direktionsvÄning ovanligt idrottsintresserade och tvÄ av företagets storsÀljare döptes efter varsin prestigefylld sport: Golf och Polo. Efter mer Àn trettio Är sÄ Àr bÄda modellerna lika högaktuella och vi har provkört den femte generationens Polo. Ett namn som kanske skulle Àndras till "Golo" med tanke pÄ slÀktdragen till storebrorsan!

Foto: Fotograf saknas!

Volkswagen2009-08-17 08:09


SÀg "Polo" och de flesta av oss svenskar tÀnker pÄ en berömd smÄbil.
Men sÄ Àr det inte i exempelvis England - dÀr gÄr tankarna till hÀstpolo och mÄhÀnda prins Charles som Àr en hÀngiven entusiast, medan andra kanske drar sig till minnes chartersemestern med vattenpolo i hotellpoolen.
SjÀlva ordet kommer frÄn tibetanskans pulu som betyder boll och vi ska sÀtta en helt ny storspelare i rullning.

Höjer ribban
Designen Ă€r oerhört tuff och elegant samtidigt som den Ă€r klart Volkswagen. Speciellt i "Savannah Yellow" ser den ut som en riktig busbil, men ytterligare nio fĂ€rger erbjuds. Vi öppnar framdörrarna och glider in i kupĂ©n. HĂ€r kĂ€nner man verkligen igen sig med bland annat instrument och reglage frĂ„n nya Golf. "Vi har överfört det vinnande konceptet frĂ„n nya Golfen till Polon" sĂ€ger Martin Winterkorn, vĂ€lkĂ€nd koncernchef i VW-gruppen. Överfört? Nja, snarare kopierat rakt över. Enda plumpen Ă€r mittarmstödet och handbromsspaken som gĂ„r pĂ„ kollisionskurs mellan framsĂ€tena. Som tidigare vĂ€xer varje generation och nya Polo har blivit fyra centimeter lĂ€ngre jĂ€mfört med föregĂ„ngaren. Dessa vĂ€rdefulla centimetrar har utnyttjats dĂ€r det mest behövs - nĂ€mligen i baksĂ€tet. Numera Ă€r det fullt möjligt att transportera en familj pĂ„ fem personer. Även bagageutrymmet har vĂ€xt till 280 liter, men maximalt kan 952 liter slukas om man fĂ€ller ryggstöden.

Vilka kontraster
Provkörningen genomförs pĂ„ den italienska ön Sardinien som bjuder pĂ„ ett smaragdgrönt hav vid kusten och ett böljande landskap med knixiga vĂ€gar inĂ„t landet. Det ger oss en utmĂ€rkt chans att fĂ„ kĂ€nna pĂ„ det nya chassit och vi blir inte besvikna: vĂ€ghĂ„llningen Ă€r lika förstklassig som ljudisoleringen. Vid introduktionen i september sĂ„ erbjuds tre motoralternativ: den beprövade bensinfyran pĂ„ 85 hĂ€stkrafter (131 000:-) samt tvĂ„ dieslar pĂ„ 90 (161 900:-) respektive 105 (193 500:-).
Innan Ärsskiftet lanseras Àven en 105 hÀstars bensinturbo samt den omtalade trecylindriga BlueMotion-versionen med start/stopp-system pÄ 75. Vad sÀgs om en förbrukning pÄ rekordsnÄla 0,38 liter milen och 87 gram koldioxid per kilometer i utslÀpp? Det Àr inte illa för en smÄbil som döpts efter sporten vars officiella huvudsponsor Àr - Maybach. Den billigaste versionen av superlyxbilen rÀcker till drygt trettio nya Volkswagen Polo. Snacka om kontraster!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!