Rätt fart i staden blev fel fart i Virserum

Rätt fart i staden – men fel fart i staden. Nu är en lång, segsliten process av överklagande avgjord en gång för alla. Det betyder att större delen av de kvarvarande 30-skyltarna kommer att plockas ner.

Trafikverket har fattat sitt beslut. 30 kilometer i timmen bara där det finns synnerliga skäl. Inte i en hel tätort. Göran Berglund fick rätt, när han överklagade Trafiknämndens beslut.

Trafikverket har fattat sitt beslut. 30 kilometer i timmen bara där det finns synnerliga skäl. Inte i en hel tätort. Göran Berglund fick rätt, när han överklagade Trafiknämndens beslut.

Foto: Olof Carlson

Virserum2022-02-11 21:00

En generell hastighetsbegränsning på 30-kilometer i timman i tätort är inte förenligt med lagstiftningen, konstaterar trafikverket, som nu fattat ett slutgiltigt beslut som inte kan överklagas fler gånger.

Beslutet i Hultsfreds Trafiknämnd om att sänka hastigheten på nära nog alla mindre gator i Virserum togs i september 2020. Det beslutet överklagades av Virserumsbon och expolitikern Göran Berglund.

Han vände sig då till länsstyrelsen, som beslutade att riva upp trafiknämndens beslut med motiveringen att det krävs synnerliga skäl för att sänka farten till 30 kilometer i timmen. Exempelvis om det motiveras av trafiksäkerheten, miljön eller framkomligheten.

Efter länsstyrelsens beslut ändrades hastigheten på en del av gatorna i Virserum. Dock inte på alla.

– Efter det beslutet blev vi av med en del av 30-skyltarna, säger Göran Berglund, som drev frågan vidare till Transportstyrelsen, som ställde sig på hans, och länsstyrelsens sida i konflikten om farten i Virserum. Beslutet står fast. 30 kilometer i timmen som generell fartbegränsning i tätorten är inte tillåten enligt regelverket. Transportstyrelsen pekar på att bashastigheten i tätort är antingen 50 kilometer eller 40.

undefined
Trafikverket har fattat sitt beslut. 30 kilometer i timmen bara där det finns synnerliga skäl. Inte i en hel tätort. Göran Berglund fick rätt, när han överklagade Trafiknämndens beslut.

30-gränsen ska bara användas när förhållandena är så speciella att det är påkallat, att 30-gränsen ska vara lite av en varning till bilisterna, anser Transportstyrelsen, som tidigare tagit ett vägledande beslut i frågan.

Kommunens trafiknämnd överklagade länsstyrelsebeslutet till Transportstyrelsen. Som alltså ställde sig på länsstyrelsens och Berglunds sida.

När 30-gränsen infördes i stort sett i hela Virserum fick det Göran Berglund att ilskna till ordentligt. Kanske inte så mycket för fartens skull som för kostnaden.

– Jag räknade till 120 stycken 30-skyltar som sattes upp, och då har jag säkert missat en del också. Det måste ha varit en stor kostnad. Och nu kommer en ny kostnad, när skyltarna ska bytas mot 40-skyltar, säger han.

– När vi tog beslutet om 30 över lag i Virserum såg vi det som ett pilotprojekt inom utredningen Rätt fart i staden, säger Åke Nilsson (KD), ledamot i trafiknämnden. 

Han är väl inte alltigenom positiv till resultatet, men han är ändå glad för att ärendet har prövats upp i högsta instans.

– Nu vet vi vad som gäller.

"Jag räknade till 120 stycken 30-skyltar som sattes upp, och då har jag säkert missat en del också", säger Göran Berglund.
"Jag räknade till 120 stycken 30-skyltar som sattes upp, och då har jag säkert missat en del också", säger Göran Berglund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!