Vägbro stängs av i flera veckor – rötskador på bärande balkar

Renoveringen av Pythagorasbron i Virserum fortsätter i september, vilket innebär att bron stängs av helt för biltrafik i flera veckor.
– Eftersom vi tar bort tre av de bärande benen kan vi inte ha någon trafik på bron under den tiden, säger Stefan Holst, projektledare på Trafikverket.

Arbetet på Pythagorasbron på väg 672 över Virserumsån återupptas den 8 september.

Arbetet på Pythagorasbron på väg 672 över Virserumsån återupptas den 8 september.

Foto: Jimmy Larsson

Virserum2025-08-18 19:00

En oväntad upptäckt gjordes när renoveringen av bron över Virserumsån påbörjades i våras.

– Det som skulle göras då var att byta ett av bockbenen och panelen som skyddar limträbalkarna på de tre andra benen. Men när man demonterade de gamla ruttna panelerna så upptäcktes att limträbalkarna var i bra mycket sämre skick än vad tidigare besiktning hade visat att de skulle vara, säger Stefan Holst.

Samtliga fyra bockben på bron måste bytas ut, eftersom limträbalkarna var i betydligt sämre skick än väntat.
Samtliga fyra bockben på bron måste bytas ut, eftersom limträbalkarna var i betydligt sämre skick än väntat.

Han uppger att de tre andra bockbenen var i lika dåligt skick som benet som byttes i våras.

– Vi var tvungna att byta de andra tre också. Eftersom leveranstid är tio veckor på de stora limträbalkarna kunde vi inte göra det då.

Enligt Stefan Holst gjordes inte en tillräckligt tät lösning när bron byggdes för cirka 20 år sedan.

– Det har kommit in fukt som har gjort rötskador på balkarna som bär upp bron.

Nu ska balkarna skyddas bättre.

– Man klär in lite tätare panel på sidorna och i stället för träpanel på ovansidan blir det röda plåtar som tar upp den värsta vätan.

Pythagorasbron, som är av typen spännverksbro, vann 2004 Vägverkets designtävling om ny träbro över Virserumsån.
Pythagorasbron, som är av typen spännverksbro, vann 2004 Vägverkets designtävling om ny träbro över Virserumsån.

Arbetet på bron inleds den 8 september och beräknas pågå i åtminstone tre och en halv vecka. Under tiden kommer bron att vara helt avstängd för biltrafik.

– Ja, det kommer den att vara. Det kommer att vara öppet för gång och cykel hela tiden, men eftersom vi tar bort tre av de bärande benen kan vi inte ha någon trafik på bron under den tiden, säger Stefan Holst.

Trafiken leds om på samma sätt som i våras, vilket innebär att det kommer att krävas en omväg på drygt två mil för att ta sig mellan Dansö och Virserum.

Övervägde ni att bygga en tillfällig bro den här gången?

– Nej, det gör vi sällan, utan det gör man när det ska vara omledningar under lång tid, inte några veckor. För att bygga en bro vid sidan om behöver vi tillstånd från länsstyrelsen, vi behöver göra landfästen och bygga en ny väg. Det skulle kosta minst lika mycket eller mycket mer än den åtgärden vi gör nu. Så gott om pengar finns inte att man kan strössla.

Bron kommer endast att vara öppen för gående och cyklister i samband med arbetet i september.
Bron kommer endast att vara öppen för gående och cyklister i samband med arbetet i september.

Hur mycket dyrare blir brorenoveringen nu?

– Beräknad extrakostnad är lite över en miljon.

Vad blir den totala kostnaden?

– Vi är uppe i cirka tre miljoner.

Någon tyckte att ni borde ringa Ing 2 i Eksjö och be dem sätta upp en bro, varför gör ni inte det?

– Det är en kostnad det också, säger Stefan Holst och förklarar att man även då skulle behöva bygga en ny väg, ta mark i anspråk och söka tillstånd hos länsstyrelsen.

– Det är inte gjort i en handvändning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!