"Ersättningsbuss" när järnvägen firar 100 år

Järnvägen mellan Virserum och Hultsfred fyller 100 år i år. Men det är en ganska skröplig 100-åring som ska firas. Så den stora jubileumsresan sker i stället med buss den 17 juni.

SJ-bussen från 1966 ska vara i toppskick till jubileumsfirandet. Det ska glänsa om bakeliten i motorhuven, så det gäller att torka och putsa väl.

SJ-bussen från 1966 ska vara i toppskick till jubileumsfirandet. Det ska glänsa om bakeliten i motorhuven, så det gäller att torka och putsa väl.

Foto: Olof Carlson

Virserum2023-06-11 06:00

Egentligen kan man tycka att resan borde ha gjorts med rälsbuss. Men spåret mellan Virserum och är i ganska åldrat skick. 

– Vi har inte kört några tåg där på åratal, säger Dennis Blomfeldt. Så det är därför vi kör den här resan med buss.

Dennis Blomfeldt, eldsjäl i smalspårsföreningen, vill dock inte kalla det för ersättningsbuss. Hellre veteranbuss.

– Det är en Scaniabuss från 1966, säger han. 

undefined
SJ-bussen från 1966 ska vara i toppskick till jubileumsfirandet. Det ska glänsa om bakeliten i motorhuven, så det gäller att torka och putsa väl.

Med den bussen kommer besökarna att åka hela sträckan till Hultsfred och besöka alla stationshusen utmed vägen. Det finns några stycken, Hultarp, Flaten, järnvägsknuten i Gårdveda, Målilla Sanatorium, Ödhult och Hultsfred. Kanske blir det stopp vid en eller annan mjölkpall utmed vägen. Om man hittar någon. 

– En rolig detalj är att stationshusen på banan är lika, säger Dennis Blomfeldt. Hultarp och Flaten är identiska. Men stationen Ödhult är spegelvänd.

undefined
Som nostalgientusiast ser Dennis Blomfeldt helst i backspegeln. Det blir mycket av den varan, när smalspåret fyller 100 år.

Med ombord på bussen finns lokalhistorikern Stig-Åke Petersson som inte bara kan det mesta om Virserums historia, utan också om järnvägshistoria i allmänhet och stationshusen i synnerhet. Han kommer att berätta mer som stationshusen och dess historia genom tiderna.

Fast som man ska vara noga, sker jubileumsfirandet ett halvår för sent. Men några månader hit eller dit spelar mindre roll på hundra år.

– Det var femte december 1922 som järnvägen invigdes, berättar Dennis Blomfeldt, att göra en sådan här resa på vintern är ingen höjdare med risk för snö och slask. Så därför valde vi att flytta fram firandet till sommaren. Så vi kör 17 juni, samma dag som den nya dressinstationen invigs i Hultsfred.

undefined
Busshållplats från tiden det begav sig. Numera finns dock ingen tidtabell.

Och det är inte vilken buss som helst heller, det är som sagt en Scania från 1966. Byggd för vänstertrafik från början, men senare anpassad för högertrafiken.

– Den har tillhört samlaren Magnus Knutsson, som hade Sveriges största samling av veteranbussar, säger Dennis Blomfeldt, och när han gick bort för ett och ett halvt år sedan fick vi möjlighet att överta den. Det är ett bra komplement till vår verksamhet. Nu kan vi åka vart som helst. Tåget har ju den begränsningen att det måste finnas spår...

Eftersom bussen har något begränsat med sittplatser, ordnas det också aktiviteter vid stationshuset i Virseum under dagen, för de som inte får plats.  

– Det blir lite som "Nostalgidagen Light" säger Dennis Blomfeldt.

undefined
Nyrenoverade Flatens station kommer att få besök under jubileumsresan. Historikern Stig-Åke Petersson kommer att berätta om stationens glansdagar.
Eftersom järnvägen mellan Virserum och Hultsfred inte är i toppskick längre får 100-årsjubileet firas med ersättningsbuss.
Eftersom järnvägen mellan Virserum och Hultsfred inte är i toppskick längre får 100-årsjubileet firas med ersättningsbuss.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!