â I gĂ„r torsdag var det tre-fyra kunder som blev kontaktade pĂ„ 30 minuter och utsatta för bedrĂ€geriförsök, berĂ€ttar Virserums Sparbanks VD Gunnel Olsson ĂrbĂ€ck.
Det Àr den senaste flugan bland bedragare det handlar om. Det kallas för spoofing, ett engelskt ord som betyder att nÄgot intill förvÀxling liknar nÄgot annat.
Hon berÀttar att en kund i banken hade blivit uppringd frÄn ett nummer som intill förvÀxling var samma som Virserums Sparbanks. Enda skillnaden var att riktnumret var 0494 i stÀllet för 0495. I det lÀget Àr det lÀtt att tro att det Àr banken som ringer upp vilket den aldrig gör med den typen av Àrenden.
â De sa att de ringde frĂ„n bankens huvudkontor men vi har bara ett kontor, berĂ€ttar hon.
De som drabbats Àr personer över 50 Är.
â Samtliga drabbade som hört av sig har koll pĂ„ lĂ€get men vi vet inte om det finns ett mörkertal med kunder som blivit lurade.
Gunnel Olsson ĂrbĂ€ck har personligen fĂ„tt uppfattningen att bedragarna systematiskt gĂ„r igenom omrĂ„de för omrĂ„de.
â Tekniken Ă€r sĂ€ker, den svaga lĂ€nken Ă€r mĂ€nniskorna. Bedragarna vill skapa osĂ€kerhet och rĂ€dsla för att fĂ„ mĂ€nniskor att logga in med sina bank-id.
Hon sÀger att rÄn alltid har förekommit men dÄ har det skett öga mot öga. Nu sitter rÄnarna bakom datorskÀrmar nÄgonstans i vÀrlden.
â De som drabbas upplever situationen som ett fullgĂ„nget rĂ„n, det Ă€r obehagligt och ledsamt och de tappar tilltron till andra. Det behöver inte vara mycket pengar men kan vara deras livsbesparingar.