Återvinning av sprängmattor skapar nya jobb

Sedan 25 år tillbaka tillverkas sprängmattor av gamla lastbilsdäck i Virserum.
Nu utökas verksamheten med återvinning av uttjänta sprängmattor.
– Det skapar mängder av arbetstillfällen, säger Linus Thorn som jobbar med försäljning på företaget Nordenväg.

Michael Torn och Linus Thorn ser fram emot att börja återvinna sprängmattor, vilket väntas skapa nya arbetstillfällen i fabriken i Virserum.

Michael Torn och Linus Thorn ser fram emot att börja återvinna sprängmattor, vilket väntas skapa nya arbetstillfällen i fabriken i Virserum.

Foto: Jimmy Larsson

Virserum2025-04-30 06:00

Nyheten i korthet

  • Nordenväg AB, ett företag i Virserum som tillverkar sprängmattor av gamla lastbilsdäck, planerar att utöka sin verksamhet med återvinning av uttjänta sprängmattor.
  • Företaget har ökat sin försäljning med 125 procent under de senaste sex månaderna, trots lågkonjunkturen, och har nyligen tecknat ett stort femårskontrakt om leveranser av sprängmattor till Finland.
  • Återvinningsprojektet, som kommer att skapa nya jobb, är en del av företagets strävan att uppnå en cirkulär ekonomi och bidra till hållbar utveckling.

Nordenväg AB startades 2013, men sprängmattetillverkningen har varit igång sedan 1998.

– Vi har funnits i Virserum sedan 2000, säger ägaren Michael Thorn.

Vimmerby Tidning träffar honom tillsammans med sonen Linus Thorn, som är tillbaka i företaget efter att ha jobbat med annat i några år, vid fabriken som ligger i utkanten av Virserum.

– Nordenväg är väldigt känt inom sprängbranschen. Vi är en av två tillverkare i Sverige som gör sprängmattor, säger Linus Thorn.

I snitt produceras 200 sprängmattor per månad av gamla lastbilsdäck från Sverige och andra EU-länder.

undefined
Sprängmattor används vid bergsprängning för att begränsa explosionen, förhindra flygande stenar och dämpa buller och damm.

Hur mycket har ni påverkats av lågkonjunkturen och det oroliga läget i omvärlden?

– Ingenting. Vi har ökat vår försäljning med 125 procent de senaste sex månaderna, säger Michael Thorn.

Han förklarar ökningen med att det pågår många infrastrukturprojekt i Sverige just nu, samtidigt som företaget har skrivit ett stort femårskontrakt om leveranser av sprängmattor till Finland.

– De ska ha 50 mattor i veckan, och det är ungefär vad behovet i Sverige är.

Tidigare har Nordenväg levererat sprängmattor till Saudiarabien, Island och Norge. De svenska kunderna finns i stort sett över hela landet.

– Vi söker folk hela tiden, för vi har alldeles för mycket att göra, säger Linus Thorn.

undefined
Sprängmattorna tillverkas av gamla lastbilsdäck i anläggningen i Virserum. En sprängmatta väger 1 250 kilo.

Personalstyrkan, som nyligen har utökats med tre personer, består i dagsläget av åtta personer.

– Vi söker fyra till.

Förutom sprängmattor tillverkar man vägsladdar, gummipluggar och andra produkter av lastbilsdäcken. Bland annat används klippt gummi till byggen av skogsvägar.

– Då kan du bygga en väg snabbare där det är jättesvårt att köra med skogsmaskiner och skotare, säger Michael Torn.

– Vi försöker använda så mycket vi kan av restmaterialet för att det ska bli cirkulär ekonomi i allt.

Dessutom planerar företaget att göra en hållbarhetssatsning på återvinning av gamla sprängmattor.

– Återvinningen kommer att bli ett jättelyft.

undefined
Michael Thorn berättar att nedmalt gummi, så kallat granulat, kan användas för att tillverka nya däck.

Michael Torn uppger att Nordenväg är det första privatägda företaget som kommer att göra produkter av gamla sprängmattor. Satsningen har utvecklats med hjälp av Atrinova i Oskarshamn och forskningsinstitutet Rise. 

– Vi måste tänka på framtiden och kommande generationer. Det skapar också mängder av arbetstillfällen här på lång sikt, och det behövs verkligen i Hultsfreds kommun, säger Linus Thorn.

– Särskilt i Virserum, tillägger Michael Thorn.

Hur lätt är det att få tag i personal?

– Det är jättesvårt, säger Michael Thorn.

– Det är ett ganska speciellt yrke. Det är lite tungrott, så man får inte vara rädd för att ta i. Vi automatiserar och utvecklar hela tiden för att det ska bli lättare för de som arbetar hos oss, säger Linus Thorn.

undefined
Gummit i däcken kan malas ner till granulat som nya produkter sedan kan tillverkas av.

Allt material från de återvunna sprängmattorna ska återanvändas i en cirkulär process.

– Vi tillverkar vägsladdar och klippt gummi som används till skogsvägar, infiltrationsbäddar och dräneringsmaterial. Vårt koncept för skogsvägar, där klippt gummi läggs ut ovan mark med geonät, fiberdukar och makadam, är godkänt och miljövänligt. 

Överskottsgummi ska processas till granulat för tillverkning av nya däck eller andra produkter.

– Vi undersöker också nya produktidéer, som gummimattor för stall och industriella underlag.

undefined
Nordenväg tillverkar bland annat vägsladdar, som används vid underhåll av grusvägar och andra ytor.
undefined
Klippt gummi används till byggen av skogsvägar för att skogsmaskiner och skotare ska kunna ta sig fram.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!