Ur EPA-traktorernas högtalare dÄnar en blandning av dansbandsmusik, norsk sÄ kallad "russe-musik" och bas-tyngd dansmusik. De sex bilarna stÄr parkerade i en rad med sina förare hÀngandes pÄ en av huvarna.
â Det bĂ€sta med att ha en EPA Ă€r friheten, att kunna ta sig hemifrĂ„n nĂ€r man vill, sĂ€ger Ida Pettersson, 17 Ă„r gammal frĂ„n Vimmerby.
â Och att köra runt och lyssna pĂ„ musik, fyller Alfons Ambrosiani, 17 Ă„r gammal frĂ„n Solhult, i.
Alla sex ungdomar pluggar eller ska börja pÄ fordonslinjerna som finns i Hultsfred och Vimmerby.
Kewin Andersson, 17 Är frÄn Vimmerby, har inriktat sig pÄ att bli personbilsmekaniker, sÄ att han gillar att meka och fixa med sin EPA-traktor kommer inte som en överraskning:
â Det hör till att man ska skruva och meka. Det Ă€r roligt om det gĂ„r bra, men nĂ€r nĂ„got Ă€r trasigt och svĂ„rt att laga Ă€r det inte lika kul, berĂ€ttar Kewin.
â Det Ă€r mycket personlighet i bilarna, de speglar vem man Ă€r som person. SĂ„ det Ă€r roligt att uppgradera och styla sin EPA, fortsĂ€tter Kewin och fĂ„r medhĂ„ll av resten av gĂ€nget.
Kostnaden för att ha EPA varierar, det beror lite pÄ hur mycket som gÄr sönder. Men den största delen av omkostnader gÄr till brÀnsle.
â Det brukar vĂ€l bli hela studiebidraget pĂ„ brĂ€nsle, och pĂ„ sommaren lite till nĂ€r man har mer pengar i och med sommarjobb, sĂ€ger Alfons.
Att det finns mÄnga EPA-traktorer i Vimmerby tror ungdomarna beror pÄ stadens förflutna:
â Det Ă€r en gammal raggarstad, det Ă€r lite av en trend, sĂ€ger Melwin Hemmingsson, 16 Ă„r frĂ„n Vimmerby.
â För tvĂ„ Ă„r sen var det fler EPA-traktorer, kanske runt 30 stycken, nu Ă€r det nog bara runt 20 stycken, sĂ€ger Erica Andersson, 17 Ă„r gammal frĂ„n Vimmerby.
â Det var en bĂ€ttre gemenskap för tvĂ„ Ă„r sedan, dĂ„ kunde vi trĂ€ffas i större gĂ€ng och ha kanske tolv EPA-traktorer uppstĂ€llda. Nu Ă€r det mer uppdelat i mindre grupper, sĂ€ger Kewin.
Just gemenskapen Àr nÄgot som hela gÀnget pratar gott om.
â MĂ„nga av oss har lĂ€rt kĂ€nna varandra genom EPA. Vi sĂ„gs och körde EPA, och började umgĂ„s tack vare det, sĂ€ger Erica.
Att det just blev en EPA-traktor och inte en moped nÀr de nÄdde 15-ÄrsÄldern var av lite olika anledningar.
â Jag har alltid varit intresserad av bilar och vĂ€nde mig alltid om nĂ€r det körde förbi en EPA, berĂ€ttar Kewin.
â Jag ville inte alls ha en EPA, utan jag skaffade en moped först. Men min pappa som Ă€r motorintresserad fick mig att Ă€ndra mig, sĂ„ efter ett tag sĂ„lde jag moppen och köpte en EPA istĂ€llet, sĂ€ger Erica Andersson.
â EPA Ă€r bĂ€ttre för man kan köra Ă„ret runt med den och det Ă€r sĂ€krare, sĂ€ger Ida.
EPA-traktorer och ungdomar som kör dem har ganska dÄligt rykte, vad beror det pÄ?
â Vi fĂ„r skit sĂ„ fort nĂ„got har hĂ€nt. Om det Ă€r nĂ„gon som sladdat runt i en rondell sĂ„ skylls det oftast pĂ„ en EPA-traktor Ă€ven om det egentligen Ă€r en bil som kört, sĂ€ger Erica.
â Vi Ă€r inte sĂ„ odrĂ€gliga som vi ser ut och som folk tror, sĂ€ger Alfons.
â Om man Ă€ndrade den lagliga hastigheten till 45-50 km/h sĂ„ skulle fler köra lagligt, tror Jimmy Nilsson, 17 Ă„r frĂ„n Södra Vi.
Att vara tjej och köra EPA gör att man har ögonen lite extra pÄ sig:
â Det finns mycket fördomar mot tjejer. Om en tjej kör i diket sĂ„ kommer hon fĂ„ mer skit Ă€n om en kille gör det. Om en kille gör det sĂ„ Ă€r det Ă€r lite hĂ€ftigt, men om en tjej gör det sĂ„ sĂ€ger folk "tjejer kan inte köra bil", sĂ€ger Erica.