Stängda spel i Tuna sedan maj

I maj genomfördes ett ägarbyte av matbutiken i Tuna och i och med det så fick inte butiken längre vara ombud för Svenska Spel. Svenska Spel kräver att ombud kan svenska "för att kunna efterleva regelverket.".

Henry Han, butiksägare i Tuna, hoppas kunna bli ombud för Svenska Spel i slutet av augusti igen.

Henry Han, butiksägare i Tuna, hoppas kunna bli ombud för Svenska Spel i slutet av augusti igen.

Foto: Sofie Olsson

Tuna2019-07-24 16:00

Henry Han som är den nya ägaren av butiken i Tuna, berättar att det var kort efter att ägarbytet skett som de inte längre fick vara ombud för Svenska Spel.

Det innebär att det inte går att köpa Svenska Spel samt att det inte går att lösa in vinster på lotter i butiken.

Anledningen till att tillståndet dragits in sägs vara att den nya ägaren inte kan språket tillräckligt bra. Men nu hoppas Henry Han att butiken ska kunna vara ombud igen i slutet av augusti.

– Vi har en svensktalande i bolagsstyrelsen nu, så vi hoppas att få bli ombud till Svenska Spel igen efter den 21:e augusti, säger Henry Han.

Svenska Spel kommenterar inte enskilda fall, men Joachim Elm som är ombudschef på Svenska Spel förklarar att de har ett krav på svenskakunskaper hos sina ombud:

– Kravet finns dels för att kunna efterleva regelverket runt ombudskapet men framförallt för att kundmötet, med bland annat vinstinlösen, ska vara tryggt och säkert, säger Joachim Elm.

Utöver språkkravet så har Svenska Spel en rad andra kriterier:

– Svenska Spel gör en total affärsmässig bedömning av våra ombud. Vi tittar således på omsättning, läge, lokal, befolkningsstruktur, handelsmönster och ekonomisk bärighet, berättar Joachim Elm.

Henry Han upplever inte något större missnöje trots detta bland sina kunder, förutom när det kommer till kunder i den äldre åldersgruppen:

– De äldre frågar varför och är inte så glada när de inte kan köpa lotter, säger Henry Han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!