Mer digitalt fokus i förskolan

Förskolan ska bli mer digital. Det är en av flera saker som lyfts fram i den nya läroplanen för förskolan som börjar gälla nästa år. Men det betyder inte att sånt som högläsning i böcker kommer att försvinna på förskolorna i Vimmerby kommun.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Vimmerby2018-11-19 17:56

– Det är en jätteviktig med digitalisering, men det får inte utesluta andra traditionella metoder, säger Eva Johansson, verksamhetschef för förskolan i Vimmerby kommun.

I strävan att alla barn i förskolan runt om i landet ska få likvärdig omsorg, utveckling och lärande i förskolan har regeringen beslutat att ett dussintal olika områden ska förtydligas i läroplanen.

Ett område som får ett större och tydligare fokus är digital teknik där förskolan får ett tydligare uppdrag att jobba med att utveckla adekvat digital kompetens hos barnen.

Eva Johansson i Vimmerby ser flera olika perspektiv på mer digitala läromedel i kommunens förskolor.

– Jag tycker det är en jätteviktig del. Samhället blir mer och mer digitaliserat, och då är det bra att från tidig ålder lära sig hantera det.

– Det handlar även hur man exempelvis blir källkritisk, och har ett ansvarfullt sätt till digital teknik. Jag tycker också att det är viktigt, att det ena inte utesluter det andra. Ett exempel kan vara högläsning. Man kan lyssna på en bok digitalt, men man får inte utesluta den vanliga högläsningen ur en traditionell bok, säger Eva Johansson.

Digitala läromedel är inget nytt på förskolorna i Vimmerby. Det har funnits i flera år.

– Sedan 2014 har varje avdelning en surfplatta, i något fall kanske två plattor, säger hon.

Hur den utökade digitala delen kommer att se ut i förskolorna i kommunen är ännu oklart.

– Det pågår diskussioner om vad som ska göras och hur, men inget är bestämt.

Hur kommer det påverka undervisningen?

– Digitala hjälpmedel, som surfplatta, dator, eller projektor är för många barn ett roligt och stimulerande läromedel, man kan variera innehåll och individanpassa på ett enkelt sätt. Det underlättar undervisningen för pedagogerna och är ett bra dokumentationsverktyg för både pedagoger och barn, säger Eva Johansson.

Kritiker har pekat på risk för konflikter då många barn kanske upplever surfplattan som en leksak istället för ett läromedel.

– I förskolan så finns det så skickliga pedagoger. De vet vilka syften vi ska använda dom här läromedlen till. Jag tror varken att fler eller färre konflikter kommer att förekomma.

Vad har föräldrarna sagt om förändringen mot mer digital teknik?

– Vi har inte hört någonting än, säger Eva Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!