Därför var tågen sena i februari

När det är vinter och kallt brukar den svenska tågtrafiken kunna drabbas av förseningsproblematik. I februari tycks punktligheten över landet ha varit särskilt låg i jämförelse med samma månad tidigare år.

Krösatågen trafikerar Stångådalsbanan mellan Kalmar C och Linköping C, där Vimmerby och Hultsfred är två av stationerna.

Krösatågen trafikerar Stångådalsbanan mellan Kalmar C och Linköping C, där Vimmerby och Hultsfred är två av stationerna.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby/Hultsfred2024-03-06 05:00

Signalfel och trasiga kontaktledningar. Väder och vind. Anledningarna till att tåg ibland blir försenade är flera. Under februari var nio procent av pendeltågen och fyra procent av fjärrtågen i Kalmar län försenade. Det visar statistik från Trafikverket sammanställd av nyhetssajten Newsworthy, nedbruten i vanliga delsträckor på Stångådalsbanan.

På sträckan mellan Kalmar C och Vimmerby var 6,4 procent av alla februaritåg mer än fem minuter försenade. Den genomsnittliga förseningen var dock inte så stor, utan låg på två minuter och 30 sekunder.

Ett nedslag i statistiken för sträckan mellan Hultsfred och Linköping (som också går igenom Vimmerby) visar att andelen tåg som var mer än fem minuter försenade där under samma period var något större, nämligen 10,6 procent. Den genomsnittliga förseningen låg på en minut och 45 sekunder.

Vad var då den vanligaste anledningen till förseningar i tågtrafiken på dessa sträckor under februari? 

– Vad man kan se till exempel är att av totalt 424 registrerade merförseningsminuter (Hultsfred-Linköping) stod järnvägsbolagens störningar för hälften (213 minuter) varav problem med deras fordon/motorvagn var 146 minuter. De delar som kommer från infrastruktur var här bara en liten del, skriver Magnus Linné från Trafikverket i ett mejl till Vimmerby Tidning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!