Lätt att betala dubbelt för gravskötsel

Stockholms-företaget Gravskötsel och Omvårdnad skickar ut erbjudanden. Dessa kan ändå tolkas som en faktura framförallt av äldre.

Hultsfreds kyrkogård ingår i Aspelandets pastorat. Där kommer kyrkogårdsansvarig nu att göra utskicka till alla kyrkvaktmästare.

Hultsfreds kyrkogård ingår i Aspelandets pastorat. Där kommer kyrkogårdsansvarig nu att göra utskicka till alla kyrkvaktmästare.

Foto: Jimmy Larsson

Vimmerby/Hultsfred2023-04-17 20:00

Gravskötsel och Omvårdnad har funnits i ett antal år och erbjuder skötsel av gravar. Bland annat gräsklippning och stentvätt.

För några år sedan var det fullt rabalder i Stockholm när människor upplevde erbjudandena som bluffakturor. Nu har företaget utökat sin verksamhet söderut.

– Jag har hört talas om Gravskötsel och Omvårdnad. Det är en person med grav i ett annat pastorat som fått erbjudandet, säger Jörgen Petersson, kyrkogårdsansvarig i Aspelands pastorat.

Han säger att det står erbjudande men att det ändå är väldigt likt en faktura.

– Vi kommer nu att göra ett utskick till alla kyrkvaktmästare i pastoratet och informera om företaget. Jag kan inte förstå hur det skulle vara lönsamt att åka från Stockholm för att tvätta en gravsten här, säger han.

I Vimmerby pastorat har man inte hört något från gravrättsinnehavare som blivit kontaktade av företaget.

– Men jag har hört att gravrättsinnehavare i Oskarshamn köpt tjänster av företaget som inte utförts, säger Mattias Kessén, kyrkogårdsansvarig i Vimmerby pastorat.

Erbjudanden kan komma att skickas även till Vimmerby-området. Platser som fått i närområdet är Västervik, Oskarshamn och Kalmar. 

Till Södra Tjusts pastorat har flera oroligt ringt.

– En del är arga och tror att vi ligger bakom. De har redan betalat en faktura och får en till, säger Fredrik Johansson, kyrkogårdsansvarig i Södra Tjuts pastorat. Vi har ingenting med det företaget att göra.

Kyrkogårdsförvaltningen har inte monopol på att utföra tjänster på en kyrkogård. Men erbjudanden måste vara tydliga och inte vilseledande. Efter klagomål öppnade Konsumentverket 2021 ett tillsynsärende mot företaget.

– Vi påtalade det som vi bedömde som brister i marknadsföringen och begärde in kuvert och erbjudande, berättar Adna Jetis, jurist på Konsumentverket.

Efter en del kontakt med Gravskötsel och Omvårdnad gjordes förändringar. Ångerinformationen förtydligades och alla kunder får avtalsbekräftelse via brev eller e-post. Efter det avslutades ärendet.

Vimmerby tidning har fått höra att kunder inte fått utlovade tjänster utförda. Är det tillräckligt för att öppna ett nytt tillsynsärende?

– När vi ska öppna ett nytt tillsynsärende gör vi prioriteringar. Just nu har vi inte tillräckligt för att göra det, säger hon.

Vimmerby tidning har sökt Gravskötsel och Omvårdnad. Företaget har inte återkommit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!