Under namnet Simon Promotion har Simon Johansson, som från början kommer från Österbymo, men nu bor i Linköping, sysslat med event inom motorbranschen i 16 år. Bilskoj och Lådbilsfabriken är två varumärken som ryms i företaget.

– Vi letade efter att kunna växa någonstans och då hade vi kontakter i Vimmerby. Vi är inne på vårt andra verksamhetsår i den här lokalen. Det var en pusselbit som passade bra, och framförallt med lådbilsfabriken så passade det oerhört bra att hamna här, säger Simon Johansson.

Eventbolaget är huvudsysslan, men lådbilstillverkningen har börjat ta en större del.

Artikelbild

| Lådbilsfabriken tillverkar byggsatser för lådbilar, men specialbygger också. Här står Simon Johansson med en specialbyggd låd-lastbil komplett med släp.

– Om man ska vara ärlig är det i eventbolaget vi tjänar pengarna. Det är det som spiller över så vi kan hålla på med lådbilarna. Men sen börjar lådbilarna bli en allvarlig affär.

Redan som sjuåring sysslade han med lådbilar:

– Vi höll på med lådbilar när vi var i 7-10 årsåldern, då hade vi tävlingsbil, släpkärra och servicebil, så vi var riktiga lådbilsnördar, säger han.

Idén föddes när ett större motorförlag efterfrågade lådbils-ritningar till en motortidning för barn. Nu är lådbilsfabriken inne på sitt tionde år.

Artikelbild

| Så här ser en färdig lådbil ut när den byggts ihop. "Det är ju väldigt kreativt, det är som en ikea-byrå fast för barn. Vi har försökt att ha den inriktningen med en metodik där det är tanke att man inte ska gå in i väggen, men ändå ha lite utmaning." säger Simon Johansson.

– Från början stod vi i källaren i Österbymo när vi inte var ute och jobbade med event. Vi stod och borrade varje hål, sågade varje planka och gjorde byggsatser. Det kanske gick 20 på ett år i början. Idag har vi underleverantörer i regionen som CNC-fräser kanske 30 åt gången. Sen är det fortfarande en del förädling som vi måste göra här för att det ska bli en byggsats, säger han.

– Vi säljer betydande mängder. För tre år sedan började vi tillverka lådbilar för vuxna och sedan dess har vi arrangerat många lådbilsrace. Så det är lite häftigt att känna på det och se potentialen i vad som går att göra med det där.

Artikelbild

| "Det är svenskproducerat och lokalt och dessutom är det ju miljövänligt att köra lådbil" säger Simon Johansson. Här på bild så är hans son Lucas Johansson i full gång med att måla en lådbil.

Finns det några svårigheter med att vara i en liten stad?

– Nej, jag tycker inte det. Jag har drivit stora event i större städer och där har man ju ett annat brus, här går det fortfarande att göra saker som folk uppmärksammar. Det som händer just nu är att vi sitter och ritar lite på vad lådbilsfabriken ska bli i Vimmerby för nu har vi haft fullt upp med att skapa förutsättningarna.

– Varje kväll går det en 1000-1500 personer från ALV förbi den här adressen och ibland så kommer de in. Vi börjar bli mogna för att se vad vi ska göra åt det, vad de ska bli erbjudna när de går förbi här. I framtiden hoppas vi även kunna genomföra ett lådbilsrace här i Vimmerby.