Vimmerbybor kräver ersättning för spökande touchtelefon

En 41-årig man hemmahörande i Vimmerby anmäler Elgiganten i Kalmar till Allmänna reklamationsnämnden.
Tvisten avser en mobiltelefon av märket Lenovo K5, värd 1 900 kronor.

Foto: TT

Vimmerby2016-09-21 12:43

I slutet av juli köpte Vimmerbymannen en mobil på Elgiganten i Kalmar. Snart därefter hopade sig problemen:

Varken ring- eller surffunktionen fungerade – och mannen ombads skicka in telefonen för att få problemen åtgärdade. Fyra veckor senare fick han tillbaka den, då med ringfunktion men fortfarande utan internatanslutning.

Mannen skriver i anmälan att han åkte ner till Kalmar för att få igång telefonens surf, vilket lyckades efter två timmar i butiken. För att åtgärda det sista problemet – att touchknappen för att svara på samtal inte fungerade – ombads han att återställa telefonen.

Men efter återställningen hamnade han tillbaka på ruta ett: varken internet eller ringfunktionen fungerade.

I anmälan till Allmänna reklamationsnämnden kräver nu mannen att butiken ska ta tillbaka telefonen, och att köpet helt enkelt ska hävas.

Utöver telefonvärdet vill mannen också ha bränsleersättning på drygt 700 kronor, samt 1 000 kronor i ersättning för tiden i resor och arbete han lagt ned på att försöka återlämna telefonen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om