I den nya nyhetsappen gör redaktionen varje dag ett urval bland de främsta nyheterna och lyfter fram dem, berättar Vimmerby Tidnings chefredaktör Jenn Hultberg när hon svarar på vad läsarna kommer att mötas av när de klickar in sig.
– Framför allt blir det en bättre upplevelse för alla, oavsett om man tar del av våra nyheter i skriven form, i ljudform eller i videoform. Vi kan lyfta fram vårt material på ett nytt sätt och har möjlighet att presentera våra publiceringar bättre rent visuellt. Jag hoppas att vi tack vare den nya appen kan nå ut ännu bättre med vår journalistik, säger hon.
Men papperstidningen då?
– Papperstidningen kommer att se ut som tidigare och påverkas inte av lanseringen. Däremot kommer de som är vana vid den digitala papperstidningen, alltså, e-tidningen, också att få en bättre upplevelse. Nu lägger vi in den på ett smidigare sätt i appen och man hittar allting enkelt på samma ställe.
Maria Kustvik, publicistisk chef inom NTM, tror att ett tydligare fokus på det visuella berättandet är avgörande för att få genomslag med tidningens innehåll.
– Men viktigast är även fortsättningsvis att vår lokaljournalistik är vass, relevant och engagerande. Där ligger Vimmerby Tidning i framkant, det är en redaktion som alltid är på tårna och är bra på både snabba och mer genomarbetade nyheter, säger Maria Kustvik, publicistisk chef inom NTM.
Vad betyder lanseringen av nya appen för annonsaffären?
– Det är kul att Vimmerby är först ut av våra marknader att få den nya appen. Vi blir första nyhetssajten i Sverige som har utvecklat den design vi nu lanserar. Generellt när vi utvecklar våra produkter har vi alltid annonsörerna i fokus med både effekt och bästa annonupplevelsen som mål, säger regionchef Christian Ingemarsson.
TIPS: För att få tillgång till den nya nyhetsappen är allt du behöver göra att uppdatera din befintliga Vimmerby Tidning-app på din telefon.